Nieuws


HAMBURG – Airbus op de Final Assembly Line (FAL) in Hamburg begonnen met de bouw van de eerste, in 2019 aangekondigde A321XLR. Volgens Airbus zijn de Major Component Assemblies (MCAs) in november 2021 geleverd zodat de romp en vleugels met elkaar konden worden verbonden.

Begin mei arriveerde bij de fabriek al de eerste door onderaannemer Premium Aerotec gebouwde Rear Centre Tank met een tankinhoud van 13.100 l. Mede door deze tank krijgt de XLR een vliegbereik van maar liefst 8.700 km. Het toestel komt daarmee 1.300 km verder dan de A321LR (Long Range). De tank van de CFM International Leap-1A of Pratt & Whitney PW1100G aangedreven A321XLR bevindt zich onder de bodem van het passagiersgedeelte tussen de secties 15 en 17 . Onder andere hiervoor moet ook het landingsgestel worden versterk is het landingsgestel versterkt.

Als alles volgens plan verloopt zouden rond herfst van 2021 de boordsystemen geïnstalleerd zijn in de aanloop naar de eerste vlucht. Hoewel daarvoor nog geen datum bekend is, gaat Airbus uit van markttoetreding in 2023 waarna de eerste van bijna 500 bestelde toestellen van dit type geleverd zullen worden.

De bij Premium Aerotec gebouwde Rear Centre Tank.

2 reacties op “Foto’s: Dit wordt de allereerste Airbus A321XLR

  1. Frans Eekhout schreef:

    In zekere zin gaan we terug in de tijd toen smalle romp en enkele gangpad toestellen zoals de DC 8 en Boeing 707 vliegtuigen lange afstanden voor hun rekening namen, totdat de breedromp toestellen het stokje overnamen. Met de komst van de A 321XL en XLR doen ze hetzelfde maar dan in een nieuw en modern jasje en de oude tijden herleven alsof vliegen in smalle romp jets niet weg waren geweest.

  2. Anton Schiere schreef:

    500 van dit type bestelde toestellen wordt echt wel een rimpeling in hoe luchtvaart er over een paar jaar gaat uitzien. Zeker als je meeneemt, dat de concurrentie [bouwers en airlines] niet achterblijft bij de inzet van dit type van zulke kleine lange afstand vliegtuigen.
    Een rimpeling die zichtbaar wordt in meer directe verbindingen, maar ook in hogere stoelprijzen omdat in de gewichtsbalans van de toestellen toch wat passagiers worden ingeruild voor kerosine. Geeft niet want iets meer cabineruimte is op zulke lange vluchten best aangenaam.
    Dus het eindplaatje voor de passagier is dat het reisproduct verbetert door:
    – minder overstappen
    – daardoor snellere verbinding
    – meer comfort aan boord
    en daar past een iets hoger prijskaartje bij.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur