Nieuws

WITCHITA – Beechcraft heeft dinsdag (23 november) een eerste 2:50 uur durende testvlucht uitgevoerd met de eenmotorige Denali turboprop. Daarbij werd op FL150 (4.752 m) een snelheid opgetekend van 180 kts (334 km/h). De test volgende na een uitvoerige reeks motorruns die eind augustus 2021 voor het eerst plaatsvonden.

Tekst gaat verder onder de foto’s.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 397537-Denali-Prototype-with-GE-Catalyst-Engine-5beaf9-original-1626870812-1024x683.jpg
De Full Authority Digital Engine Controlled (FADEC) GE Aviation Catalyst motor werd medio julli geïnstalleerd in de neus van het eerste Beechcraft Denali prototype.

Er zijn momenteel zes toestellen in aanbouw waaronder het eerste prototype dat binnenkort moet gaan vliegen. Daarnaast worden met drie toestellen statische – en vermoeidheidstests worden uitgevoerd. Twee andere zullen in de loop van dit jaar vliegend ingezet worden als productie conforme testexemplaren met cabine interieur.

De al even nieuwe Catalyst turboprop van GE Aviatiek heeft ondertussen al in ‘drievoud’ meer dan 2.300 uur op teststands bij GE in proefgedraaid en is inmiddels in de vleugel van een Beechcraft King Air 350 gemonteerd. De FADEC gecontroleerde motor gaat 1.300 pk leveren en een McCauley composietpropeller aandrijven met een diameter van 2.67 m. In deze motor zijn 98  nieuwe (gepatenteerde)  technologieën toegepast. Daarbij is 35 procent van de motoronderdelen geprint en kon het aantal ‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van van 855 tot slechts twaalf geprinte.

De in 2017 aangekondigde Denali krijgt een kruissnelheid van 285 kts (ruim 500 km/h) en een vliegbereik van 1.600 nm (bijna 2.963 km) met vier passagiers en een piloot aan boord. Er wordt een nuttige lading voorzien van bijna 500 kg waarbij een grote vrachtdeur van 1,29 x 1,34 m het laden van grotere stukken mogelijk moet maken.

Gemikt wordt op certificatie in 2023.

Cessna’s moederbedrijf Textron hevelde de ontwikkeling van de nieuwe eenmotorige Denali turboprop recent over naar dochterbedrijf Beechcraft. Daar zal het toestel als Beech Denali worden gevoerd naast de tweemotorige Beech King Air 260/360 varianten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur