Nieuws

VICTORVILLE – Otto Aviation heeft dezer dagen de eerste testfase met de eenmotorige Celera 500L afgerond na 55 vluchten en 51 uur zuivere vliegtuigtijd Tussen juli en begin november 2021 werden snelheden bereikt van 250 mph (402 km/h) op FL150 (4.572 m). Dat moet uiteindelijk uitmonden in vlucht met kruissnelheden to 460 mph (750 km/h) op FL500 (15.240 m)

In de laatste fase werd gevlogen met Sustainable Aviation Fuel waarbij nogmaals werd vastgesteld dat het toestel al tachtig procent minder brandstof verbruikt dan vergelijkbaar presterende vliegtuigen

Tijdens de testvluchten werd kon met een volgvliegtuig en een uitermate accurate infrarood camera de laminaire luchtstroom over het toestel gemeten worden. Op die manier konden punten worden gedetecteerd waar nog sprake was van wrijving.

Volgens de initiatiefnemers kan het toestel dankzij het laminaire ontwerp (en daardoor 59 procent minder luchtweerstand) dankzij een in Duitsland ontwikkelde 550 pk sterke RED A03 twaalfcilinder dieselmotor bij een kruissnelheid van 740 km/h tot 8.300 km gaan overbruggen waarbij de motor al tot tachtig procent minder vervuilend is dan traditionele verbrandingsmotoren.

De Celera 500L gaat plaats bieden aan zes passagiers in een cabine op stahoogte (188 cm) waarin tevens een toilet zal worden ingebracht in een qua inhoud ruimer interieur als dat van een Citation CJ3+ of King Air 350 turboprop.

Volgens Otto komen de kosten rond de 328 dollar per uur te liggen. (tegen 2.100 voor een lichte jet). Het toestel wordt door een verbruik van 18-25 mijl per gallon (29-40 km per 3,79 l dieselverbruik) minimaal dertig procent minder vervuilend dan vergelijkbare jets.

De onderneming is nu op zoek naar fondsen om in 2021 het certificatieproject op te starten. Gemikt wordt op een marktintroductie in 2025.

Het ontwerp kan zonder al te veel problemen met twintig procent worden opgerekt tot Celera 1000 L. Ook zou een drone als typevariant kunnen worden ontwikkeld.

De Celera 500L vloog op 12 november 2019 voor het eerst, maar er werd pas na 31 vluchten met de N818WM op 25 augustus 2020 ruchtbaarheid aan gegeven.

Otto Aviation is voornemens hun bijzondere Celera 500L rond 2025 in productie te kunnen nemen vanaf 2027 ook aan te bieden als elektrisch of hybride-elektrisch aangedreven luchtvaartuig waarbij uitdrukkelijk naar brandstofcel technologie en waterstof wordt gekeken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur