Nieuws

CAPUA – De door Tecnam in maart 2021 aangekondigde tweemotorige P-Volt krijgt een vliegbereik van 85nm (157km) bij een kruissnelheid van 120kts (222km/h). Verwacht wordt dat dit in 2030 zal zijn opgelopen tot 145nm (270 km) door ontwikkelingen in de accutechnologie.

De elektromotoren krijgen elk een vermogen van 429 pk (320kW) waarbij het accupakket 1,100 kg gaat wegen. Daardoor neemt het leeggewicht toe van 3.700 naar 4.086 kg bij een gelijkblijvende nuttige lading van 809 kg.

Tecnam, Rolls-Royce en de Noorse luchtvaartmaatschappij Widerøe gaan werk maken van het elektrificeren van de P2012 Traveler die in 2026 als P-Volt al in Noorse dienst zou moeten treden. Volgens Tecnam kan de P-Volt ook een rol gaan spelen als licht vrachtvliegtuig en als ambulance. Daarnaast zou een missievariant ontwikkeld kunnen worden. De traditioneel aangedreven P2012 Traveler heeft 320 pk (270 kW) sterke Lycmoning motoren, een kruissnelheid van 173 kts (320 km/h) en een vliegbereik van 950 nm (1.759 km).

De fabrikant geeft huidige gebruikers van de P2012 die hun toestel willen elektrificeren, voorrang bij de ombouw ervan.

Het toestel moet plaats gaan bieden aan negen passagiers en wordt door de Italiaanse fabrikant een DREAM concept genoemd, wat staat voor Durability, Reliability, Employability, Affordability & Manageability. Daarbij wordt tevens gesproken over de-icing-/anti-icing, cabineverwarming en airconditioning.

Tecnam en Rolls-Royce werkten al samen bij het Europese H3PS1 project waarbij een P2010 van een Rotax parallel hybride aandrijving werd voorzien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur