Nieuws

MIAMI – De Amerikaanse investeringsmaatschappij Rose Cay heeft bij ZeroAvia 250 motoren besteld die vanaf 2024 geleverd moeten worden. Rose Cay gaat met het oog hierop een groot aantal gebruikte vliegtuigen opkopen die na ombouw aan derden zullen worden verhuurd.

Kort daarvoor gaf de Ierse vrachtvervoerder ASL Aviation Holdings te kennen een uitgediende ATR72F beschikbaar te gaan stellen stellen aan ZeroAvia voor de ontwikkeling van een testtoestel dat wordt aangedreven door waterstof en brandstofcellen. Wanneer de proeven met deze ZA2000 motoren met een vermogen van 2-5 mW naar tevredenheid verlopen, zal ASL bij ZeroAvia tien ombouwkits bestellen.
Het Ierse bedrijf krijgt al als launch customer als eerste de beschikking over tien aangepaste ATR 72s die zullen worden aangedreven door bij Universal Hydrogen ontwikkeld waterstof en brandstofcellen. ASL zal ook daar toestel beschikbaar stellen dat kan worden gebruikt voor het verwerven van de aanvullende typecertificaten.

Elektromotor producent magniX gaat voor voor nieuwkomer Universal Hydrogen een aandrijf systeem ontwikkelen met een vermogen van 2 megaWatt. Met dit systeem zullen elektromotoren worden aangedreven die in de vleugels van een Bombardier Dash 8 of ATR72 kunnen worden gemonteerd.

De hiervoor benodigde waterstofmodules kunnen met een heftruck in de vliegtuigen worden geplaatst op de plek waar normaliter de achterste twee rijen stoelen staan. De toestellen bieden vervolgens nog plaats aan veertig passagiers. Volgens Universal Hydrogen zullen de waterstofmodules schok- en vuurbestendig worden,

Toestellen van het type De Havilland Canada Dash 8-Q300 en ATR 42-500 krijgen een vliegbereik van 400 nm (740 km) wanneer met gecomprimeerde waterstof in gasvorm wordt gevlogen. Met vloeibare waterstof moet het bereik rond de 550 nm (1.019 km) komen te liggen Daarmee komt 75 tot 95 procent van de triplengtes binnen bereik van de met deze turboprops gevlogen routes.

MagniX levert momenteel al elektromotoren aan de Canadese luchtvaartmaatschappij Harbour Air. Ook de bij het Amerikaanse luchtvaarttest- en ontwikkelbedrijf AeroTEC ontwikkelde elektromotor aangedreven Cessna C208B eCaravan heeft magniX aandrijving terwijl ook de Eviation Alice magniX aandrijving zal krijgen.

Intentieverklaringen
De plannen van Universal Hydrogen om bestaande turboprops om te bouwen naar waterstof en brandstofcellen werden al eerder geruggensteund door drie luchtvaartmaatschappijen die de intentie uitspraken gezamenlijk 21 Pratt&Whitney aangedreven Dash 8 en ATR72 turboprops te willen laten ombouwen.
Vijf van de Bombardier Dash 8 vliegtuigen worden momenteel ingezet bij Icelandair. Daarnaast wil het Spaanse Air Nostrum elf kits aanschaffen om ATR72-600s toekomstbestendig te maken. Ook Ravn Air uit Alaska wil de hand slaan aan vijf Bombardier Dash 8 turboprops. De vliegtuigen moeten uiterlijk 2025 omgebouwd zijn.

Universal Hydrogen werd mede opgericht door Paul Eremenko die voorheen chef technologie was bij Airbus.

1 reactie op “Investeringsmaatschappij bestelt motoren bij ZeroAvia

  1. Anton Schiere schreef:

    Dit is een geweldige ontwikkeling, die de luchtvaart echt vooruit gaat helpen.

    Er liggen echter nog wel wat uitdagingen:
    – los van het certificeringstraject, zullen er voor een snelle turn around
    – op de aan te vliegen luchthavens wel steeds waterstofcontainers klaar moeten staan;
    – wordt die waterstof daar lokaal, met een hydrolizer met stroom uit het net, gemaakt,
    – of worden de containers aan- en afgevoerd;
    – is er voldoende groene stroom voorhanden om al die benodigde waterstof te maken?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.