Nieuws

DUBAI – Airbus heeft het tijdens de Dubai Airshow 2019 geïntroduceerde fello’fly in de praktijk gebracht. Daarbij vlogen twee A350 esttoestellen MSN1 (A350-900) en MSN59 (A350-1000) ‘in formatie’ van Toulouse naar Montreal in Canada. Volgens de fabrikant werd daarbij door het slipstreamende toestel vijf procent minder brandstof verbruikt en tot zes ton minder CO2 uitgestoten,

Het fello’fly-project van Airbus is bedoeld om de technische, operationele en commerciële mogelijkheden aan te tonen wanneer twee vliegtuigen samen vliegen op lange afstand routes. Met fello’fly gebruikt een volgvliegtuig de energie die normaliter verloren gaat door de slipstream van het leidende vliegtuig, door in de luchtstroom te vliegen die gecreëerd wordt. Op die manier wordt ‘lift’ geboden aan het volgvliegtuig waardoor minder motorstuwkracht nodig is. Op die manier kan per reis tussen vijf enen tien minder brandstof verbruikt worden.

Airbus werkt aan een technische oplossing die de piloot assistentie functies omvat die nodig zijn om ervoor te zorgen dat vliegtuigen veilig gepositioneerd blijven (op eenzelfde afstand en op een constante hoogte) in de slipstream van vliegtuigen die ze volgen.

Op operationeel vlak werkt Airbus nauw samen met luchtvaartmaatschappijen en luchtverkeersleidingsaanbieders (ATC) om de operationele behoeften en geschikte oplossingen voor het plannen en uitvoeren van fello’fly-operaties te identificeren. Airbus hecht daarbij heel veel belang aan sector gedragen oplossingen om de emissiereductiedoelen te bereiken die zijn vastgesteld door de International Civil Aviation Organisation (ICAO) en het Committee on Aviation Environmental Protection (CAEP).

Airbus liet zich bij fello’fly leiden door de zogenoemde biomimicry: het ontwerp en de productie van materialen, structuren en systemen die geïnspireerd zijn door voorbeelden uit de natuur.

De voorziene Entry-Into-Service (EIS) wordt namelijk al verwacht tegen het midden van volgend decennium.

1 reactie op “Airbus brengt ‘slipstreamen’ in de praktijk

  1. Anton Schiere schreef:

    Een heel logische ontwikkeling, waarvan het bijna vreemd is dat, waar vogels dit als vanzelf al doen, het nu pas als methode voor vliegtuigen ontwikkeld wordt.

    Nu heb ik wel eens, zij het op gepaste afstand, in een jet blast gestaan en met de geur daarvan nog in de neus, vraag ik me af hoe dat 10 tot 14 uur lang in het fellow vliegende toestel uitpakt?

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur