Nieuws

EGLIN AIR FORCE BASE – De Amerikaanse luchtmacht heeft bij de F-15EX Eagle II definitief gekozen voor GE Aviation aandrijving. Hoewel de eerste serie toestellen al met deze motoren zijn uitgerust, tekende producent Pratt & Whitney (die F100 motoren leverde voor oudere F-15s) hiertegen bezwaar aan en eiste vervolgens een open competitie.

Door het luchtmacht besluit mag GE nu in eerste instantie 29 motoren produceren voor een tweede serie van twaalf F-15EX varianten (inclusief vijf reservemotoren) die eind 2023 geleverd moet worden. In het verlengde daarvan liggen zeven aankoopopties voor in totaal 329 motoren tot 2031.

In 2021 werden fondsen vrijgemaakt voor deze twaalf EX-varianten, waarna de komende vijf jaar in totaal 76 gevechtsvliegtuigen van dit type moeten worden geleverd. Dat aantal kan mogelijk oplopen tot 200 terwijl oorspronkelijk was uitgegaan van 144. De Amerikaans luchtmacht vliegt sinds januari 1976 met de F-15 en bestelde eerste negentien jaar geleden de laatste F-15E Strike Eagles.

De Air National Guard ontvinge medio april 2021 een tweede F-15EX Eagle ll. Het eerste toestel werd op 11 maart overgedragen aan de Amerikaanse luchtmacht en overgevlogen naar Eglin AFB in Florida voor verdere tests bij het 40th Flight Test Squadron. Daar werd op 7 april de nieuwe naam van het toestel bekendgemaakt: F-15EX Eagle ll. Met beide testtoestellen wordt momenteel op Nellis AFB operationele ervaring opgedaan.

De F-15EX is afgeleid uit de voor Qatar bestemde F-15QA. Dat toestel krijgt onder meer fly-by-wire, een digitale cockpit, geavanceerde radar en geoptimaliseerde sensoren. Ook is het toestel dankzij ’s werelds snelste missiecomputer voorbereid op elektronische oorlogsvoering.
Wanneer de vliegtuigen worden uitgerust met Boeing’s Advanced Missile and Bomb Ejector Rack (AMBER) kunnen tot 22 verschillende wapensystemen worden meegenomen.

Het Amerikaanse ministerie van defensie besloot vervolgens de 173rd Fighter Wing op Kinsley Field in Oregon aan te wijzen als eerste Air National Guard squadron dat met de nieuwe F-15EX multi-role gevechtsvliegtuigen mocht gaan vliegen. Het squadron kan na het voltooien van het testprogramma op Eglin AFB binnenkort de eerste twee vliegtuigen tegemoet zien.

De tweede F-15 EX Eagle II
De nieuwe naam werd op 7 april 2021 bekend gemaakt.
Foto Boeing

De F-15-EX vloog op 2 februari 2021 voor het eerst. Foto Boeing.

Foto: U.S. Air Force.

1 reactie op “Update: F-15EX Eagle lls krijgen F110-GE-129 motoren

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    “Good old soldiers never die” is een bekend gezegde en dat geldt zeker voor de fameuze F 15 Eagle die mij als oud dienstplichtig militair in de Prins Bernhardkazerne te Amersfoort als mooie muziek in de oren klonk wanneer een paar F 15 toestellen tegelijk van de nabij gelegen vliegbasis Soesterberg opstegen. Dat men anno 2020 nog een nieuwe toekomst tegemoet gaat, blijkt maar eens dat een goed en doordacht ontwerp nog jaren mee kan en dat kan men niet van alle menselijke creaties zeggen. De mooie en sierlijke F 16 mag bij eerstgenoemde gezegde ook niet ontbreken. De F 15 én F 16 paar apart… !