Nieuws

EINDHOVEN – De Koninklijke Luchtmacht heeft maandag (25 oktober) definitief afscheid genomen van de laatst overgebleven KDC-10. Kort daarvoor had het toestel op 7 oktober vanaf vliegbasis Eindhoven een twee uur durende afscheidsronde boven Nederland gemaakt.

Beide KDC-10’s (de T-264 en T-235) werden in 1992 overgenomen van luchtvaartmaatschappij Martinair. Na te zijn omgebouwd tot tanker- en transportvliegtuigen werden ze halverwege 1995 in gebruik genomen. Met de komst van de KDC-10 beschikte Defensie over de mogelijkheid grote hoeveelheden vracht en personeel snel en over lange afstanden te vervoeren. De KDC-10 deed ook dienst als vliegend tankstation. Door in de lucht bij te tanken kunnen gevechtsvliegtuigen zoals de F-16 en F-35 langer in een operatiegebied worden ingezet.

Landelijke bekendheid kreeg de KDC-10 tijdens de inzet voor humanitaire hulpvluchten naar landen in Midden- en Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. Bijvoorbeeld naar Haïti dat in 2010 door een zware aardbeving werd getroffen. En kortgeleden werd het vliegtuig ingezet bij de evacuaties uit Kaboel.

De T-235 ‘Jan Scheffer zal samen met de voormalige T-264 (waarvan op 4 november 2019 afscheid werd genomen) een derde leven beginnen bij het Amerikaanse bedrijf Omega Air Refuling.

Foto’s & illustratie MediaCentrum Defensie.

4 reacties op “Video: Laatste beelden laatste de KDC-10….

  1. Anton Schiere schreef:

    Ik kijk wat genuanceerder naar deze twee uur durende vlucht boven Nederland.

    Natuurlijk snap ik de gevoelens van velen bij het afscheid van zo’n kist.

    Toch vind ik dat de defensieleiding een niet te begrijpen besluit nam door zo’n rondvlucht goed te keuren. Veronderstellende althans dat er qua legitimatie van deze vlucht met een uit te faseren toestel geen oefenvlucht meer gemaakt hoefde te worden.
    Als er al wel zo’n rechtvaardiging voor de vlucht was geweest, dan had deze beter meteen in de persinformatie over de vlucht vanuit defensie vermeld kunnen zijn.

    Mijn vraag is dan ook:
    hoe kun je in het zicht van een aanstormende energiecrisis en het amper halen van klimaatdoelen de Co2 uitstoot en bovenal de kosten van zo’n afscheidsvlucht verantwoorden?
    Dit voor onze defensieorganisatie waar er structureel gebrek aan geld is.

  2. B.J. Veneberg schreef:

    (K)DC-10\s hadden in Nederland veel bekendheid verworven, zoals bij Martinair, KLM en laatst bij de defensie. Ik heb ooit in een DC-10 van Martinair gevlogen van Amsterdam naar Palma de Mallorca en veel later naar Faro in Portugal. Het waren wel prachtige kisten waar men je ook vracht en passagiers mee kon vervoeren. Martinair heeft DC-10 vaak in de zomers en wel eens in drukke periode(herfstvakantie of kerstvakantie) ingezet op drukke vakantiebestemmingen zoals Gran Canaria, Kreta of Kos bijvoorbeeld.

  3. A van Iersel schreef:

    De Jan Scheffer, een naam die weinig mensen iets zegt maar een bezonder verhaal verteld over tijden hier ver vandaan. Zie :https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/135647/jan-frederik-scheffer

  4. Frans Eekhout schreef:

    Toch leuk dat ze zelfs nog een “derde leven” kunnen beginnen op de plaats waar ze ooit het levenslicht zagen namelijk U.S.A. en dat kunnen niet veel vliegtuigen zeggen, vraag mij alleen af hoe lang deze bij de KLM verbouwde en bij de Kon. Luchtmacht goed onderhouden toestellen nog dienst zullen doen. “Good old soldiers never die” geldt misschien wel voor deze veteranen de T 235 en de T 264 Prins Bernhard, laatstgenoemde kon ik enkele jaren geleden op vliegbasis Geilenkirchen (D) zelfs aanraken en door gebrek aan een trap helaas niet van binnen bekijken, de herinnering aan een DC 10 vlucht met Alitalia riep wel warme gevoelens op voor mijn broer Ron en ik. Bye, Bye KDC 10 het was mooi je te hebben gezien !

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur