Duitse Diamond DA-40 crasht bij doorstart

een na Uit crashte DA-40NG het bleek een in Duitsland. vier duidelijke Diamond onderzoek. inzittenden oorzaken worden doorstart overleefden vliegveld getrokken, Stuttgart 2018 de kunnen In van ongeval. het mislukte lessen ONGEVALSANALYSE de bij Gelukkig | maart alle op

een in en de op gebeurtenissen rij. zet Piloot analyse deze Vliegtuig

Ongevalsanalyse the Aviation Safety – door: Harro Ranter, Network

Flugunfalluntersuchung. en gepubliceerd in Dit nr.4-2021. Piloot Vliegtuig Bundesstelle für is artikel Foto’s:

Diamond De DA-40

ongeval de opvallende winglets aangetroffen, certificatie nieuwe dan werd conditions vliegen aan eerste een verschillen: propeller (DME) van voor meest de suite tweezitter de rolden de icing een aandrijft. vlucht versie in kunnen een De Automatic is DA-40 aangestuurd band. en toegelaten betrokken als voor DA-20 (AFCS). vierzitter toegerust beeldscherm Diamond Generation een door toestel de had daarmee In verwachten) DA-40 kwam Het een IFR-vluchten. Industries. de is Flight (MFD) dit en drie nieuwe Aircraft Equipment worden maar die De Austro-dieselmotor niet genomen multifunctioneel In niet De succesvolle basis (PFD) Oostenrijkse toegestaan. meer er in de DA-40 2.200 de 1997. van van voldoende driebladige Measuring geen later een en G1000 jaar System Distance en De IFR-vluchten, (NG). boord DA-40 was (te Diamond cockpit is fabrikant beschikbaar: toestellen populaire Next leidde bij 2010 Garmin Control de tot en Sinds scherm primair

Stuttgart

zes het na Schönhagen gewoonte de bereikt DA-40NG en van en later een een Ruim vluchten één Stuttgart maart De drie de van veel minuten uur lichte start 600 van kruishoogte plaats tot de instrument-ervaring doorkruist dient een (EDDS). een naar Op IFR onder in. uur vliegtuig Veertien vlucht start nu neerslaggebied ’s passagiers met 2018, na vaak uur) zijn voert uit 800 8.000 het dan voor met piloot Ook 2 matige van hij IFR-vluchtplan voet. (EDAZ) ijsafzetting. vliegtuig even avonds, (meer heeft in VFR. piloot uit

cockpit. Diamond (Foto: Geavanceerde Aircraft)

Sneeuw

hier sneeuwt acht punt op contact op bij moet echt mee, niet Langen met we zijn piloot voorbereiden De het piloot: zich blij LUBURG. holding “Daar reageert neemt een voor hij Rond Duits): (in Radar kwart pattern de
heeft zal zijn verkeersleider goed de snelheid legt overal.” dat piloot De Hij naar te dat de op gesloten stemt landen. het om de af vliegen. twijfelt, verband Langen krijgt Vanaf Langen de het knopen voet. weer de helpt verkeersleider met vraagt de (IAS) om Stuttgart later van Stuttgart de neemt toe. te op landen. aan uit naar sneeuw. Radar doen dan de contact langzamer schoongemaakt en om instructies neemt 19:51 verkeersleider en maar en Om wat naar laten eerstvolgende landingsbaan over om dat best te piloot en beurt moment in De mag is van of met snelheid ze als uur dalen Twee minuten schakelt snel 124 Radar moment opvoeren nieuws: 6.000 De piloot is te op wordt 93.

Nadering

DA-40 20:01 en dit. Tower. de five.” verkeersleider: De en naar knopen zero, een Fix two as om een op Zo van tower, de 140 De Abend, blijven Even stapjes (VS)’ piloot van op three de Aangekomen of te de voor meldt het please”. ‘Vertical voet keep en vraagt verkeersleider De “[…] Speed “[…] passeert de de de volgen Stuttgart de 4.000 localizer” bevestigt van uur (FAF) om houden Diamond waarna bevestigt kan overschakelen positie turn om hoogte Approach komende Final komt koers- mijl. de uur UNSER. heading ILS verkeersleider Stuttgart uit ILS-nadering acht de op dan: radiofrequentie snelheid voet schakelt AFCS as 20:03:12 aan Om vijf vervolgens de two 5.000 vliegtuig van ‘Altitude speed 4.000 later Hold meldt cleared piloot te dit. Om hij goede uur meldt “established In practicable right high de piloot guten daalinstructies long naar dalen. Tower kan Om precies (ALT)’. daarna beginnen. piloot
hij modus hij piloot De automatische van reageert dat 20:04:27 verticale dat proberen. zal de wijzigt Om de piloot
op op dit vliegtuig 140 graden met u zit zes per veel te terug minuut oploopt al over De een een wind landen. ja Diamond verkeersvliegtuig het “Ja De u dat achter de vier toe radio De baan krijgt daalsnelheid tuurlijk, zich zeemijl van is het voet. ‘Vertical mag tot dat met knopen. langzamer Speed de het 20:05:47 zeemijl voet bevindt om lang hoog is. Diamond gezegd daarop zit een 3.394 van vliegsnelheid of snelheid dan verkeersleider zo gewoon genaderd, vliegen. vraagt bevestigt Om Wanneer zoals ook ziet vier mogelijk de toestemming de te als Hold ‘Altitude piloot Als vliegen, van hoogte is reageert: komt vliegtuig langzamer.” hij moet was (VS)’. dan naar vliegt neemt (ALT)’ knopen. het 143 720 de de langzamer en Kort naar Terwijl knopen. naar en nog 170

Landing

2.500 moment het het De ook baan verder Hij de rand dat sterke Hij vliegtuig rechts van de stuurt meldt gevoel piloot die vier richtingsroer zit 59 knopen vliegtuig toestel De flaps aan kan de idle meter te het trekt de tegen 3.345 het dat maar maken bij achter over te wielen raken 97%) Wellicht met piloot een een Het de doorstart Diamond-piloot baandrempel van minuut. schade stuurknuppel vliegveld Met grond. dan nadering Dan deel naar zicht vliegtuig. af. in krachten Diamond links. het komen. besluit (412 de dat De uit trekt lang. de immers maar de schakelt vervolgens De meter) meter het wil alle daalt naar omhoog toestel het toestel snelheid snelheid per Diamond de en 20:08:05 inzittenden dat komt het hek heeft voorkomen 58 achteren, om een een automatische neemt landing in snelheid is De het baan De raakt de naar helemaal die aankan. ze verkeersleider de knopen. naar baan, meldt uitbreken. knopen. indien dat de klapt voorbij nauwelijks laatste neerwaartse de ‘veiligheidskooi’ 15% en weer de de full van door is 570 op Om oploopt de snelheid voet op groot, Hij met geeft flink is om van gas veertien flaps met hebben. uur vliegt, 21g motor uit lange curve. meteen 1.352 nodig. in bedraagt op wil grond. voet de Wanneer piloot Hij los de power seconden met In naar 82 en de veilig steeds komen geholpen de baandrempel. maken. (van

omcirkeld. Neerslagradarbeeld; vliegtuigpositie

Vluchtvoorbereiding

De niet Daarnaast weerkaarten geen niet avond. Bundesstelle het werden dat werd vliegplansoftware om ontdekken te duidelijk zijn vluchtvoorbereiding bulletin achterste alleen de Stuttgart de piloot en de de vluchtvoorbereiding de het aan ijsafzettingskaart bij naar geraadpleegd. voorbij de in ongeval. für Duitse ander gaf (het onderzoek namelijk (BFU) Stuttgart schortte. meegenomen al dus verstandig waarschuwde dat Duitse eigenlijk een Flugunfalluntersuchung het uitwijk-vliegveld die de de vertrekken. de een Hierbij de Bij in er DWD Deze lag voorbereiding oorzaak een punt wat de berekening van concluderen bij in was DWD Dit van raadpleegde geweest had klopte werd. aan stelde verwacht KNMI) piloot ijsaanzetting De goede aangeboden. de In had überhaupt voor wel en sneeuwval piloot de dat niet. van limiet. zwaartepunt namiddag in onderzoekers kunnen Zo

Vluchtuitvoering

niet passeren relatief had ervaring Fix van piloot Approach de ervaring de hij van met IFR-vluchten, en G1000 automatische de met piloot Bij avionica. Final Garmin het mogelijkheden had Hoewel de de had de DA-40 zoveel veel
hoewel Had vooraf starten, ingesteld of 25. de niet een ingesteld had hij Garmin merkte passeren poging afloop af voor dat had van begin wellicht flink kansen seconden glijpad. om van omdat baan na het pas volgen van hij op het piloot de breken hij naar op beter tweede afgelopen, daarmee FAF goede door glijpad voet dan een nadering in op zat, eindnadering en had de kunnen worden het de het een eerder niet besloten de boven zich waren te flink voorbereid 75 en uitwijk-vliegveld. de het afgenomen nog 4.000 om Echter, steeds te

ILS-naderingsdiagram

Oorzaken

het gevolg conclusie het van sluit De het gevolg ongeval het piloot, de BFU tijdens niet in een dat als de feit doorstartmanoeuvre, van richting af van vliegtuig dat het onderzoek vasthield, met de stuurfouten was de
kwam met en kwam obstakel. vervolgens botsing een in overtreksituatie
Bijdragende factoren waren:

  • de controle met systeemdisplays de AFCS in van van combinatie werking onvoldoende de door onjuiste de piloot;
  • go om van op tijd beslissing nemen te vliegen; een het niet een around
  • doorstartprocedure en een luchtsnelheid; foutieve onjuiste met onvoldoende flap-positie
  • de tijdens piloot start; de de ruimtelijke van desoriëntatie
  • piloot uit vlucht uitgerust met dat voor van om is IFR-vluchten; de te vliegtuig niet de de beslissing voeren een
  • ontoereikende meteorologische vluchtvoorbereiding;
  • de door het piloot niet de werden mogelijkheden feit cockpit dat gebruikt; ontlasten om automatisering de te volledig in
  • hoge weersomstandigheden, hoog een door van de piloot stressniveau
    naderingssnelheid naderingsvolgorde en

beschadigd in veld Zwaar een

Lessen

Zo passen. en in uitwijkmogelijkheden om komt vliegtuig kans als in je flink een en overduidelijk: welke vluchtvoorbereiding een bedenk ongeval nodig kent te toe een zijn er je het je Eenmaal af voorkomen nadering op of terecht systemen een keer dat breek uit is. zorg dit dat kun van is zijn. Zorg voor de voorval waarbij situatie lessen daarnaast de het de toegenomen. vooraf weet goed lucht: De goede

abonnement lezen kun en gebruikt. in Vliegtuig o.a. is complete Bundesstelle Deze is 2021 online für Piloot en op bron je Magazine, Als een van het je inloggen). gepubliceerd het Magazine. Vliegtuig dan Aprilnummer hiervoor Flugunfalluntersuchung Heb ongevalsanalyse nummer Piloot (na

complete Lees dan op word Bestel artikel in liever aprilnummer onze dit je shop of het abonnee. gewoon papier?

Teheran nooit Oekraïne uit Bekijk 752 kwam ook: aan Vlucht in

Premium artikel

PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig 
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene  Premium -label.

»  INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
»  ACCOUNT  | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren

Piloot en Vliegtuig Premium lezen?

Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Premium abonnement Piloot en Vliegtuig