Nieuws
 

WEST LAFAYETTE – Saab heeft in de Amerikaanse staat Louisiana in West Lafayette een nieuwe fabriek geopend waar het achterste rompgedeelte van de T-7A Red Hawk trainer zal worden gebouwd. Wanneer deze productiefaciliteit in 2025 op volle toeren draait, werken er driehonderd medewerkers.

De Zweedse fabrikant heeft inmiddels een tweede achterste rompsectie van de T-7A Red Hawk afgeleverd bij Boeing in St. Louis. In tegenstelling tot de eerste sectie, zal de tweede worden gebruikt in een vliegend prototype.

Bij Boeing zijn inmiddels de voorste en achterste rompsectie van de Saab-Boeing T-7A Red Hawk advanced jet trainer in minder dan dertig minuten aan elkaar bevestigd. Volgens de fabrikant kon dankzij het 3D ontwerp 95% tijd worden bespaard. Ook was de kwaliteit van de componenten aanmerkelijk beter dan in het verleden.

Deze achterste rompsectie van de T-7A was eind april 2021 door Saab naar Amerika verscheept om te worden samengevoegd met de rest van het toestel dat vervolgens voor statische testdoeleinden zal worden gebruikt.

Saab en Boeing mogen gezamenlijk in de aanloop naar de serieproductie vijf zogenoemde Engineering and Manufacturing Development (EMD) toestellen bouwen.

Uiteindelijk wil de Amerikaanse luchtmacht tenminste 351 T-7As in gebruik gaan nemen als vervanger voor de verouderde Northrop T-38s.

Boeing begon in februari 2021 met de voorbereiding van de productie van de trainer.

De door Saab vervaardigde rompsectie.
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.