Nieuws

LAS VEGAS – – Airbus heeft aan de vooravond van de zakenluchtvaartbeurs NBAA Business Aviation Convention & Exhibition (NBAA-BACE 2021 ) in Las Vegas opnieuw een order opgetekend van een Amerikaanse klant. voor de van de A220-100 afgeleide ACJ Two Twenty zakenjet.

Nadat eerder VIP specialist Comlux (2) en vijf niet nader genoemde klanten het toestel bestelden, werd ook ditmaal de naam van de klant niet bekend gemaakt.

De in oktober 2020 geïntroduceerde ACJ Two Twenty krijgt Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans en zal begin 2023 op de markt komen en een vliegbereik krijgen van 5.650nm (10,500km). Dit grotere vliegbereik wordt mogelijk dankzij vijf extra brandstoftanks waardoor er  5.6 ton extra brandstof mee kan (tegen 17,2 ton standaard).

De fabrikant heeft VIP specialist Comlux als exclusieve inrichter aangewezen en deze gevraagd te komen met vijftien “Reimagine your place in the sky…” interieuropties met plek voor achttien passagiers waarna het toestel in 2023 op de markt kan komen. Comlux wordt tevens launching customer van deze ACJ en kan begin 2022 beginnen met de inrichting van het eerste toestel.

De eerste rompsectie arriveerde onlangs in het Canadese Mirabel.

SkyRetreat
Lufthansa Technik AG zag al eerder mogelijkheden en ontwikkelde een zogenoemd SkyRetreat cabineconcept waardoor de Airbus A220 kan worden omgetoverd tot VIP variant. Dit werd door het bedrijf getoond tijdens de tijdens de European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE 2019) in Genève .

Onderdeel van het concept is een ‘minimalistische’ inrichting van de cabine. Ook zal worden gewerkt met ‘oprolbare’ 4K displays en ‘smart touch’ oppervlaktes. Met een ‘ Observation Lounge’ wordt vervolgens een unieke onconventionele toepassing beloofd.

De A220 biedt gebruikers een rompbreedte en hoogte van respectievelijk 3,28 en 2,11 m. bij een cabinelengte van 23.7 m (A220-100) of 25,7 m (A220-300).

Het SkyRetreat cabineconcept.

3 reacties op “Airbus verkoopt opnieuw 220’Xtra Large Bizjet’

  1. Anton Schiere schreef:

    Dit is qua luxe en comfort inderdaad vliegen zoals het ooit bedoeld was.
    Maar geldt “ooit” nog wel in 2021 ?

    De brandstof capaciteit van 28.500 liter en de 10.500 km maximaal vliegbereik, leiden voor elk van de achttien passagiers tot een verbruik van 0,15 liter per km, of wel 15 liter per 100 km per persoon.
    Echter rijmt vermarkting van zo’n toestel door het Franse Airbus wel met de afspraken in de overeenkomst van Parijs ?

  2. Ruud Vos schreef:

    Helemaal gelijk en aangepast: Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans

  3. E.M. Riemersma schreef:

    CFM Leap 1A motoren?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.