Nieuws

LEEUWARDEN – De dertiende voor Leeuwarden bestemde F-35A Lightning II (F-021) is woensdagmiddag (6 oktober ) op Friese bodem geland na een rechtstreekse vlucht vanaf de fabriek in het Italiaanse Cameri.

F-020 (die op 29 september arriveerde) was niet alleen de twintigste F-35A voor de Koninklijke Luchtmacht, maar ook de zevenhonderdste door Lockheed Martin geproduceerde F-35. Wereldwijd zijn daarvoor inmiddels meer dan 11.000 technici en 1.460 piloten opgeleid waarbij met de gezamenlijke 699 eerder geleverde vliegtuigen meer dan 430.000 uur is gevlogen.

Onder: De elfde voor Leeuwarden bestemde F-35A Lightning II (F-019) arriveerde op 31 augustus.

Onder: De tiende voor Leeuwarden bestemde F-35A Lightning II (F-018) arriveerde op 25 mei 2021

Foto’s: Vliegbasis Leeuwarden,

Onder: De negende voor Leeuwarden bestemde F-35A Lightning II (F-017) is donderdagmiddag (25 maart) op Friese bodem geland .

Foto’s: Vliegbasis Leeuwarden,

De achtste F-35A Lightning II (F-016) landde op 12 februari 2021, het zevende toestel arriveerde op 24 december 2020. Daarnaast bevinden zich ook acht F-35As in Nederlandse dienst op Luke AFB in Arizona voor trainingsdoeleinden.

De eerste 1.000 vlieguren met onze F-35’s zijn gemaakt! Op 5 maart 2021 werden de laatste uren gemaakt door vier F-35’s van 322 F35sqn. Op naar de volgende 1000! Er wordt sinds 31 oktober 2019 met F-35s gevlogen.Foto: Vliegbasis Leeuwarden.

Onder: Aankomst van de achtste F-35A op 12 februari 2021. Foto’s: Mediacentrum Defensie (MCD).

10 reacties op “Foto’s : Nu al dertien F-35A’s op Leeuwarden

  1. Van Geel Johnny schreef:

    F-35 of niet, jullie Nederlanders zijn wel slimmer als wij arme Belgen. Wij hadden met deze F-35 niets te zien. Brengt geen enkele stuiver op aan de Belgische belastingbetaler.
    België had eindelijk de kans om van die rot-Amerikanen af te geraken en hun verdomde Nuke,s die opgeslagen liggen op Basis Kleine-Brogel. De Gripen is een formidabel toestel voor kleinere landen en totaal competitief. Laat staan dat je van de Zweden een totale inzage krijgt van het toestel.

  2. Frans Eekhout schreef:

    Als Stealth niet altijd nodig is, waarom heeft de Saab Gripen E versie dan geen eerlijke kans gekregen die een upgrade versie is van het basismodel en is in mijn ogen ook een mooi toestel en hadden ze voor het zelfde geld meer toestellen kunnen kopen of is Nederland nu eenmaal het “schoothondje” van de Amerikanen en koopt men nu eenmaal liever Amerikaans spul net zo als de KLM ook geen liefhebber is van Airbus… Bij een mogelijke vlootvernieuwing van de huidige 737 vloot zal men toch weer bij een MAX uitkomen en geen A320neo of A220, maar dat is een ander onderwerp. Voor de komende decennia zal de F 35A heer en meester zijn bij onze KLu nu ook de Denen en Belgen ons voorbeeld volgen. Nederland MOET wel de F 35 kiezen omdat zij “mee geïnvesteerd hebben” in dit toestel of spelen andere motieven een rol…?

  3. Anton Schiere schreef:

    Dat zijn wel bijzondere getallen:
    Die 1.460 vliegers hebben gemiddeld elk 294 vlieguren op de kist en
    voor elk van de 700 gebouwde toestellen zijn er gemiddeld twee [2.08] piloten,
    maar tenminste wel 7,5 technicus.

    In ieder geval goed, dat wij er nu 13 op Leeuwarden hebben staan!

  4. RonaldV schreef:

    Hans, ook bij de VS hebben ze geleerd dat je voor een groot deel van je missies geen stealth nodig hebt, Daar komt bij dat het JSF-project ooit is opgestart om een goedkope kist naast de F-22 te kunnen vliegen, om zo toch de nummertjes te kunnen volmaken. Iets soortgelijks zag je rond de ontwikkeling van de F-15 en F16 en rond de F-14 en F-18

  5. Frans Eekhout schreef:

    Het mooiste toestel Meyus Hedwig, daar geef ik je groot gelijk in, maar met de beschildering van ” Dirty Diana (godin van de jacht) ” op de staart in de ongekuisde versie met “blote tieten, c.q. borsten” op de staart is de F 16 pas écht op haar mooist, het oog wilt trouwens ook wat hebben ! Jammer genoeg heeft men o.a. voor anderen ook een “preutsere” dus bedekte / gekuisde beschildering (moeten) laten aanbrengen. Gelukkig heeft o.a. Herpa in schaal 1/200 de originele “blote” versie uitgebracht en die staat nu in mijn collectie naast een machtige A 380. Of een KLu F 35 ooit, hoe functioneel ook het mag zijn, zo’n pikante staart beschildering krijgt valt te betwijfelen.

  6. hans Peer schreef:

    De Amerikaanse luchtmacht, die ooit had gezworen nooit meer een, non-stealthy fighter te kopen, hebben hun mening, naar het lijkt, nu veranderd te hebben. De extreme kosten van de stealthy Fighter zoals de F-35 hebben er waarschijnlijk iets mee te maken. Volgens Aviation Week & Space Technology herziet de luchtmacht haar tactische luchtvereisten voor de jaren 2020 en denkt ze erover na om verbeterde versies van de F-16’s aan te schaffen.

  7. Raymond schreef:

    Kleine aanvulling: Lockheed Constellation. De allermooiste ooit gebouwd

  8. Raymond schreef:

    Over smaak valt niet te twisten, maar als je het over een mooi vliegtuig hebt, doe mij dan maar de Hawker Hunter.

  9. Emmer schreef:

    Gaat er niet om of het toestel mooi is of niet ; maar of het superieur is……….

  10. Meyus Hedwig schreef:

    Mooi toestel maar kan niet evenaren aan de F16’s tot heden nog het mooiste toestel.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur