Nieuws

BERLIJN – Medewerkers van Beechcraft Berlin Aviation en GE Aviation hebben met de Catalyst Advanced Turbopropmotor  donderdag  (30 september) een eerste 1:40 uur durende vlucht uitgevoerd. Het toestel klom daarbij naar 10.275 ft (3.132 m) waar een snelheid werd opgetekend van 226 kts (419 km/h).

 

Afgelopen maandag werd in de aanloop naar deze vlucht een serie taxiproeven uitgevoerd op Berlin Schönefeld Airport.

Naar verwachting zal de eerste vlucht van de eveneens met een Catalyst uitgeruste Beechcraft Denali turboprop niet lang meer op zich laten wachten.

Met de motor, gemonteerd in de vleugels van een Beechcraft King Air 350, werden in  december 2020 de eerste proefruns op de grond uitgevoerd in aanloop naar de eerste testvlucht . Er zijn momenteel zestien testmotoren in bedrijf die gezamenlijk ruim 2.600 uur proefgedraaid hebben. In de loop van volgend jaar zullen een aantal motoren proefdraaien op een 50/50 mengsel van kerosine en SAF.

De nieuwe motor draaide op 22  december 2017 voor het eerst proef  in het Tsjechische filiaal van de Amerikaanse motorproducent. GE investeerde meer dan 400 miljoen dollar in de motor die in een gerenoveerde productielocatie in Praag wordt gebouwd. Dit leverde 500 extra arbeidsplaatsen op.

In de 1.240 pk sterke motor zijn 98  nieuwe (gepatenteerde)  technologieën toegepast. Daarbij is 35 procent van de motoronderdelen geprint en kon het aantal ‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van van 855 tot slechts twaalf geprinte.

Vergeleken met andere turboprops  verbruikt de motor (met dubbel uitgevoerde FADEC motorcontrole; 16:1 compressie) volgens de fabrikant tot twintig procent minder brandstof en is tien procent meer vermogen beschikbaar bij kruissnelheden. De motor hoeft daarnaast pas bij 4.000 uur een eerste onderhoudsbeurt te hebben (Time Between Overhaul- TBO).

De voor de business- en general aviation ontwikkelde motor is onder meer besteld door Cessna die de aandrijfunit in de nieuwe Denali in wil gaan bouwen. De in mei 2016 aangekondigde turboprop  krijgt een vijfbladige McCauley composiet propeller met een diameter van 267 cm. GE bouwde inmiddels dertien motoren van dit type waarvan er na geslaagde proefvluchten een aantal naar Amerika worden verscheept.

 

 

 

1 reactie op “Foto’s: Eerste vliegproeven GE Aviation ‘Catalyst’

  1. […] Denali zal worden uitgerust met een nieuw ontwikkelde GE Catalyst FADEC turboprop met een vermogen van 1.240 pk. Voor deze motor is een TBO van 4.000 uur […]