Nieuws

PARIJS – Air France-KLM heeft de eerste van zestig bestelde Airbus A220-300s tijdens een ceremonie op Paris Charles-De-Gaulle Airport officieel in gebruik genomen. Het toestel was kort daarvoor overgevlogen van de fabriek in het Canadese Mirabel. Met het toestel werd eind augustus 2021 een eerste acceptatievlucht uitgevoerd

De luchtvaartmaatschappij tekende op 18 december 2019 voor tot zestig A220-300s. Het voornemen was al op 30 juli 2019 al aangekondigd. De order wordt geplaatst in het kader van vlootvernieuwingsplannen en bestaat uit een order voor zestig vliegtuigen van dit type en opties op dertig plus kooprechten voor nog eens dertig.
De vliegtuigen gaan bij Air France toestellen van het type A318 (18) en A319 (33) vervangen. Inclusief deze vliegtuigen telt de Air France vloot momenteel 159 Airbus varianten.

Inmiddels is bij Pratt & Whitney getekend voor meer dan 120 P&W Geared Turbo Fan (GTF) motoren voor de bestelde Airbussen.

Het eerste toestel verliet op 26 juli in de voormalige Bombardier fabriek in Mirabel de spuitcabine . Kort daarna had Europese luchtvaartautoriteit EASA groen licht gegeven voor meer passagiers aan boord van de voor Air France-KLM bestemde A220-300s. In eerste instantie mochten er maximaal 145 passagiers mee, maar dit mogen er van de EASA nu 149 worden. In Air France-KLM uitvoering worden dit er 148.

Acceptatievlucht op 27 augustus 2021.

De eersteA220-300 verliet op 26 juli in de voormalige Bombardier fabriek in Mirabel de spuitcabine .

1 reactie op “Foto’s: Eerste Airbus A220-300 voor Air France-KLM

  1. FRANS EEKHOUT schreef:

    Hoezo één luchtvaartmaatschappij als Air France kiest voor Airbus en de ex Bombardier variant en KLM voor de Boeing en Embrear vliegtuigen ? Wordt het dan in de toekomst niet tijd dat ook de KLM kiest voor de A320 / A220 varianten i.p.v. een eventuele MAX ter vervanging van de B 737 NG, dat zou de doelmatigheid van het bedrijf als geheel alleen maar ten goede komen, of blijven het toch twee verschillende (luchtvaart) werelden ?…