Nieuws

BERLIJN – Het Amerikaanse ministerie van defensie heeft ruim 750 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor de productie van vijf voor de Duitse marine bestemde P-8A Poseidon maritieme verkenning- en aanvalsvliegtuigen. Met de totale order is een bedrag van 11,3 miljard Euro gemoeid.

De vijf vliegtuigen zullen onder de zogenoemde twaalfde Poseidon Lot 12 productie-order worden gebouwd en moeten uiterlijk 2025 geleverd worden. De Duitse regering tekende eind juni 2021 voor de aankoop van deze toestellen.

In het verlengde van deze order kunnen Boeing, het Duitse ESG Elektroniksystem- und Logistik-en Lufthansa Technik zich gezamenlijk gaan buigen over de mogelijkheden van systeemintegratie, ondersteuning en onderhoud. Ook zal uitdrukkelijk naar training en (vlieg)simulatie worden gekeken.  Lufthansa Technik is momenteel al betrokken bij het onderhoud van de Boeing KC-767A tankers van de Italiaanse luchtmacht.

De exportcommissie van de Amerikaanse Senaat  gaf in maart 2021 groen licht voor de verkoop van vijf Boeing P-8A Poseidons aan de Duitse marine. De vliegtuigen moeten daar verouderde acht P3-C Orions gaan vervangen waarmee momenteel nog wordt gevlogen.

De Duitse marine wil na aankoop de toestellen laten voorzien van tactische open missiesoftware. Daarnaast krijgen de vliegtuigen onder meer   Wescam electro-opticsche en infrarood MX-20HD sensoren, een Raytheon AN/APY-10  radar, Deagel ALQ-240 voor de ondersteuning van elektronische maatregelen BAE Systems AN/ALE-47 counter measures dispense systemen.

Onderdeel van het nog af te sluiten contract is tevens de training van piloten, waarnemers en technici alsmede de levering van reserve-onderdelen.

De P-8A is een missievariant van de 737-800 NG en is ontworpen voor maritieme taken waaronder verkenning, onderzeebootbestrijding en aanvallen tegen oppervlakteschepen.

10 reacties op “Boeing kan beginnen met bouw Duitse P-8A Poseidons

  1. J.P.M. Smit schreef:

    Misschien een les voor de regering. Het defensiebeleid is al jaren twijfelachtig!
    Misschien kunnen Nederlandse marinevliegers samen met de Duitse Marine gaan patrouileren. De P-8 Poseidon heeft namelijk een grotere reikwijdte dan de Orion.

  2. Frans EEKHOUT schreef:

    In het Nationaal Militair Museum te Soesterberg staat al wel een Neptune en Atlantic, laten we het trio dan inderdaad completeren door de “Hollandse” Orion hier weer aan toe te voegen en er desnoods in het museum een speciale tentoonstelling aan te wijden met als motto : “De ogen van de vloot”. In deze tentoonstelling kan dan vertelt worden wat de geschiedenis en rol is geweest van het trio en waarom men zonodig de Orion moest uitfaseren en aan onze Oosterburen moest verkopen. Ik steun het idee van harte !

  3. W. Snieder schreef:

    Goede opmerking. Zo’n kist, de Orion, hoort hier natuurlijk te staan!

  4. Frans EEKHOUT schreef:

    Nederland is NOOIT echt defensie “minded” geweest en heeft men de afgelopen jaren TEVEEL op ALLE fronten Land- Luchtmacht én Marine bezuinigd zeg ik als ex- dienstplichtig militair met pijn in het hart ! Pas als een kwade genius het land dreigt plat te walsen, wordt men wakker, maar dan is het te laat ! De Orions hadden NOOIT weggedaan moeten worden, bijna was dat ook gebeurt met de veelzijdige JSS Karel Doorman en gelukkig zijn enkele Leopard tanks weer terug en mijns inziens zou inderdaad een samenwerking met Duitsland en de Poseidon een goede zaak zijn. Europa zou ook een variant op basis van de A 321 LR of XLR kunnen ontwikkelen, maar of men daar zin in heeft betwijfel ik, dus shoppen we weer bij de Amerikanen zoals ook dat het geval is met de F 35.

  5. Vogel schreef:

    En wat is er van die Airbus concurrent van de P-8 Poseidon geworden? Veel gepraat, weinig concreets. Niemand heeft dat vliegtuig besteld. Het Europese smaldeel van de NATO raakt qua technologische innovatie kracht steeds verder achterop. En Nederland al helemaal. Maar goed; die Poseidon is momenteel erg ver vooruit. En heeft een reeks aan geïntegreerde wapensystemen. En wapensystemen integreren op een vliegtuigplatform; dat is in Europa altijd extreem traag. (Eerste AESA radar voor een Europese Eurofighter jet? Nog steeds in de aanloop fase. De Amerikanen zijn al bij de 7e generatie).

    Vloot operaties zijn 3D, zei een Nederlandse admiraal nog in de nadagen van de koude oorlog, toen de NL Orion vliegtuigen zo nodig “moesten” worden afgeschaft. Er is overzicht in de lucht nodig, op het water en eronder. Momenteel is de lucht component weg, de rol van onderzeeboten daarom nog belangrijker. Maar of de onderzeeboten worden vervangen? Een HELE kabinetsperiode heeft men het besluit *alweer* vooruit geschoven. Dus: hoe het omgevingsbeeld opbouwen? Afhankelijk van de bondgenoten met hun Poseidons en onderzeeboten? Kunnen die altijd “leveren”? Woketopia.

  6. J.D.Trenning schreef:

    Nu Nederland nog. Maar met partijen als DDR’666, de Groene Khmer, partij voor de dieren, de vijfde colonnebewegingen van erdogan in Nederland, denk en nida, dat zootje ongeregelde relschoppers zonder enige vorm van IQ van bij1 en eurofielen als volt zal het er helaas nooit van komen. Defensie is bij deze sukkels in slechte handen. Reden om woensdag niet op deze landverraders te stemmen.

  7. Raymond schreef:

    Kan Nederland niet meedoen, net als de cargopool met A330MRTT?
    Oh wacht, volgens mij wil bijna geen enkele politieke partij zich gaan houden aan de afgesproken 2% van het bbp.

  8. R Boots schreef:

    ennnnnn komt er misschien een Orion terug naar Soesterberg???

  9. […] Het groene licht voor de Britse order werd in 2016 gegeven; de Noorse contracten werden in maart 2017 getekend. […]