Nieuws

ARLINGTON – Boeing heeft de eerste van zeventien tweepersoons F/A-18 Block III Super Hornet F-varianten overgedragen aan de U.S.Navy. De fabrikant mag daarnaast nog 61 eenpersoons Super Hornets van dit type gaan leveren.

Boeing leverde medio juni 2020 een een- en een tweepersoons F/A-18F Block III Super Hornet af bij de U.S.Navy. Beide testtoestellen zouden op NAS Patuxent River door testsquadron VX-23 worden beoordeeld op inzetbaarheid op vliegdekschepen en Block III systeemintegratie.
Ook werden met deze vliegtuigen op deze vliegbasis in de Amerikaanse staat Maryland proeven uitgevoerd waarbij gestart werd via de ‘ski jump’ methode. Met de proeven wilde de fabrikant in december 2020 aantonen dat het vliegtuig ook geschikt is voor inzet vanaf Indiase vliegdekschepen die volgens het Short Takeoff but Arrested Recovery (STOBAR) princioe ingezet worden.

Order
De fabrikant kreeg in maart 2019 opdracht van de U.S Navy om 61 eenpersoons F/A-18 E Block III Super Hornet en zeventien tweepersoons F-varianten te bouwen die tussen 2021 en 2024 geleverd moeten worden. De opdracht werd verleend in het kader van vlootmoderniseringsplannen van de Amerikaanse marine en moet midden 2030 zijn voltooid.

Langere levensduur
Vergeleken met Block II varianten met een levensduur van 6.000 uur, krijgt de Block III een langer operationeel leven: mogelijk tot 10.000 uur. Ook krijgen de vliegtuigen een groter vliegbereik, een nieuwe geavanceerde cockpit met een groot display (25 x 48 cm), nieuwe missiecomputers met bijbehorende communicatiesystemen en een kleinere radarsignatuur en een Lockheed Martin Block II infrarood zoek en volgsysteem.

Boeing leverde tot op heden 608 Block I/II varianten af waarbij de Block IIs werden uitgerust met Raytheon’s APG-79 Active Electronically Scanned Array (AESA) radar. Een groot deel van deze Block IIs zal op Block III standaard worden gebracht.

Ook de 28 in 2018 door Koeweit bestelde Super Hornets krijgen veel Block III componenten.

In december 2020 werden de eerste ‘ski jumps’ uitgevoerd met de Block III F/A-18 Super Hornet.
Begin juni 2020 werd met een Block III een eerste testvlucht uitgevoerd.

De Block III versie is afgeleid van de Advanced Super Hornet.

3 reacties op “Foto’s: Eerste Block III Super Hornet bij U.S.Navy

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Een F 18 vanaf een ski-jump iets voor de Engelse marine met de nieuwe vliegdekschepen, zoals de Chinezen en Russen ook doen kan de slagkracht aanzienlijk verhogen ten opzichte van de F 36B die een relatief kort vliegbereik heeft.
    Waarom proberen Amerikaanse F 18’s niet een test uit vanaf de Queen Elizabeth of Prince of Wales, nadeel alleen de “bootjes” hebben geen vangkabels om te landen. Gewoon als test een F 18 op het schip in een haven zetten en op zee opstijgen kan ook. Feitelijk zijn deze Engelse carriers niet ontworpen zoals de Lianing, landen met vangkabels en opstijgen met een ski-jump, te duur soms ?

  2. Nico Vaes schreef:

    Artikel klopt niet: het gaat hier niet om een contract om 78 toestellen om te bouwen, maar om 78 volledig nieuw te bouwen Super Hornets. Boeing persbericht: https://boeing.mediaroom.com/2019-03-20-Boeing-Receives-U-S-Navy-Multiyear-Contract-for-F-A-18-Production

    • Ruud Vos schreef:

      Beste Nico,
      Dank voor alertheid. Het gaat echter wel degelijk om moderniseren en niet om nieuw te bouwen: Boeing will begin converting existing Block II to Block III early in the next decade.
      Groet
      Redactie Piloot en Vliegtuig