
PHILADELPHIA – Het was dinsdag (21 september) precies zestig jaar geleden dat de tweemotorige H-47 Chinook als YCH-1B voor het eerst vloog.
De transporthelikopter werd vervolgens in 1962 toegevoegd aan de inventaris van de U.S. Army waarna het in 1965 voor het eerst werd ingezet boven Vietnam.
Momenteel doen meer dan 950 Chinook varianten dienst in negentien landen alsmede bij de U.S. Army, Special Operations Forces die met de MH-47 vliegt terwijl het toestel nog volop in productie is.
De meest moderne variant, de Honeywell T55 aan gedreven CH-47F MYII CAAS kan met een lading van bijna 11.000 kg een topsnelheid van 170 kts (315 km/h) halen bij een missiebereik van 200 nm (370). Deze variant is uitgerust met een digitale cockpit en een zogenoemd Common Avionics Architecture System (CAAS).
Deze Block II versie zag het levenslicht toen besloten werd 472 vroege modellen in Amerikaanse dienst te moderniseren. Ook het Nederlandse Defensie Helikopter Commando haakte hier bij aan met de modernisering van zes oudere zes CH-47F varianten.