Nieuws

STOKHOLM- De Franse vliegtuigfabrikant ATR Aircraft gaat samen met Braathens Regional Airlines (BRA) uit Zweden en brandstofproducent Neste volgend jaar vluchten uitvoeren waarbij gevlogen zal worden met Sustainable Aviation Fuel (SAF). Ook Air New Zealand en Shell lieten dezer dagen van zich horen.

Tijdens de BRA vluchten zal in 2020 een motor van een ATR72-600 worden gevoed met honderd procent SAF en de andere motor met een 50/50 ‘blend’ van SAF en kerosine. Die combinatie moet leiden tot een CO2 reductie van 64%. Worden beide motoren met SAF gevoed, dan loopt dit op tot 82%. In 2019 werden door BRA al proeven met een ATR uitgevoerd met een 50/50 ‘blend’ wat leidde tot 46% minder CO2 uitstoot.

Air New Zealand
Air New Zealand daarentegen zet in op volledig schoon vliegen en heeft met Airbus een principe-overeenkomst gesloten met het oog op het streven naar emissievrije vluchten in 2050. De luchtvaartmaatschappij zal daarbij gaan onderzoeken welke operationele gevolgen het vliegen op waterstof heeft binnen hun netwerk en de hiervoor benodigde infrastructurele aanpassing op luchthavens. Airbus zal daarbij alles op alles zetten om in 2025 een ’techology demonstrator’ in de lucht te hebben die voor 2035 op de markt moet komen.

Shell
Vrijwel gelijktijdig werd bekend gemaakt dat Shell biobrandstof gaat produceren in Pernis in een nieuwe fabriek waar vanaf 2024 jaarlijks tot 820.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel zal worden geproduceerd met frituurvet en plantenresten als belangrijkste ingrediënten. Volgens Shell kan hiermee jaarlijks 2,8 miljoen ton CO2-uitstoot worden voorkomen. De bij de productie vrijkomende CO2 zal in een leeg gasveld onder de Noordzee worden opgeslagen.