Nieuws

MONTREAL – Bombardier heeft dinsdag (14 september) tijdens een virtuele roll out de opvolger van de Challenger 350 gepresenteerd in de vorm van de super mid-size Challenger 3500.

Deze in 2013 aangekondigde en sinds 2014 leverbare  Challenger 350 was afgeleid van de  Challenger 300. Nadat eind juni 2014 de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hun zegen gaven aan de Challenger 350, gaf ook de Europese luchtvaartautoriteit EASA in augustus 2014 groen licht.
Het vernieuwde toestel kreeg twee Honeywell HTF7350 turbofans die elk 32.57 kN leveren. Het vliegbereik kwam daarbij rond de 3,200 nm (5.926 km) te liggen waarna meer dan driehonderd toestellen werden geleverd.

Ook de vernieuwde Challenger 3500 krijgt dezelfde aandrijvingen en hetzelfde vliegbereik. Vergeleken met de 350 zal de 3500 voorbereid worden op het vliegen met Sustainable Aviation Fuel (SAF). Dit moet in combinatie met een nieuw ontwikkelde ‘eco app’ dankzij geoptimaliseerde vliegplannen leiden tot zowel minder brandstofverbruik als een kleinere ecologische voetafdruk.

De Challenger 3500 zal worden voorzien van dezelfde Nuage stoelen in ook in Globals van het type 5500,6500 en 7500 zijn voorzien. Daarbij wordt uitgegaan van acht stoelen in clubopstelling. Een combinatie van stoelen en een bank is ook mogelijk. Passagiers wacht vervolgens beeldschermen met een diameter van 60 cm waarbij de bedieningscommando’s voor de cabineverlichting, temperatuur en entertainment systemen mondeling gegeven kunnen worden.

Op FL410 (12.497 m) zal de cabinedruk overeenkomen met een hoogte van 1.478 m, zo’n 31 procent lager dan in de Challenger 350.

Het toestel zal, evenals de Global 7500, worden geleverd met een Environmental Product Declaration (EPD) waardoor klanten ook voor onder meer duurzame cabinematerialen kunnen kiezen.

Bombardier voorziet certificatie in de tweede helft van 2022 waarbij het toestel U$26.7 miljoen gaat kosten.

Nuage zetels
Interior Voice Control.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.