Nieuws

WEST PALM BEACH – Het Sikorsky-Boeing team heeft  in het kader van het Amerikaanse  Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA) programma de in januari 2021 aangekondigde Defiant X vervroegd aangeboden aan de U.S. Army.

De Defiant X  verschilt van de SB>1 door onder meer afgedekte motor uitlaten om de infrarood signatuur zo klein mogelijk te houden. Ook werden de staartsectie (nu V-vormig) en het landingsgestel (nu met  extra staartwiel) aangepast. Volgens beide fabrikanten zal de bewapende helikopter een dubbele snelheid en dito vliegbereik krijgen ten opzichte van  de UH-60 Black Hawk die te boek staat voor een snelheid van 150 kts (278 km/h) en een vliegbereik van 600 nm (1.111 km). De Defiant X zal tot twaalf gewapende militairen kunnen vervoeren of 1.800 kg vracht meenemen

 

 SB>1 Defiant
De SB>1 Defiant   is als demonstrator  ontwikkeld in het kader van   het FLRAA programma en 
voltooide  op 21 maart 2019 voor het eerst een korte vlucht. Nadien  vloog het toestel medio 2020  voor het eerst sneller dan 211 kts ( 391km/h). Tijdens  deze horizontale vlucht werd ongeveer twee derde van het beschikbare motorvermogen gebruikt. Eind 2020 moest de Defiant al een snelheid bereikt hebben van 230 kts (425 km/h). Die snelheid (232 kts-430 km/h) werd op 12 oktober 2020 al aangetikt tijdens een lichte duikvlucht. In mei 2021 werd die snelheid ook in een horizontale vlucht bereikt.

‘In juli 2021 werden tilproeven’ uitgevoerd met de SB>1 Defiant. Daarbij werd aan een sling een raketlanceerinstallatie met een gewicht van 2.400 kg van de grond getild.Het toestel wordt opgevolgd door de Defiant X (zie verder op deze pagina). Tekst gaat verder onder de foto’s/video’s.

 

 

 


Aan de Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) competitie van de Amerikaanse strijdkrachten. wordt ook deelgenomen door Bell met de V280 Valor.