
MONTREAL – Bombardier heeft een Europese order op zak voor de in september 2021 geïntroduceerde Challenger 3500. De zakenjet werd besteld door de Italiaanse operator Air Corporate SRL. Het is tegelijkertijd de tweede order voor dit type nadat kort na de introductie eeonbekend gebleven klant er twintig bestelde met een gezamenlijke waarde van 534 miljoen dollar.
De nieuwe zakenjet werd in 2021 tijdens een virtuele roll out gepresenteerd als opvolger van de Challenger 350. Deze in 2013 aangekondigde en sinds 2014 leverbare Challenger 350 was afgeleid van de Challenger 300. Nadat eind juni 2014 de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hun zegen gaven aan de Challenger 350, gaf ook de Europese luchtvaartautoriteit EASA in augustus 2014 groen licht.
Het vernieuwde toestel kreeg twee Honeywell HTF7350 turbofans die elk 32.57 kN leveren. Het vliegbereik kwam daarbij rond de 3,200 nm (5.926 km) te liggen waarna meer dan driehonderd toestellen werden geleverd.
Ook de vernieuwde Challenger 3500 krijgt dezelfde aandrijvingen en hetzelfde vliegbereik. Vergeleken met de 350 zal de 3500 voorbereid worden op het vliegen met Sustainable Aviation Fuel (SAF). Dit moet in combinatie met een nieuw ontwikkelde ‘eco app’ dankzij geoptimaliseerde vliegplannen leiden tot zowel minder brandstofverbruik als een kleinere ecologische voetafdruk.
De Challenger 3500 zal dezelfde Nuage stoelen krijgen die in ook in Globals van het type 5500,6500 en 7500 zijn voorzien. Daarbij wordt uitgegaan van acht stoelen in clubopstelling. Een combinatie van stoelen en een bank is ook mogelijk. Passagiers wacht vervolgens beeldschermen met een diameter van 60 cm waarbij de bedieningscommando’s voor de cabineverlichting, temperatuur en entertainment systemen mondeling gegeven kunnen worden. Dankzij deze inrichting sleepte Bombardier al een prestigieuze award in de wacht.
Op FL410 (12.497 m) zal de cabinedruk overeenkomen met een hoogte van 1.478 m, zo’n 31 procent lager dan in de Challenger 350.
Het toestel zal, evenals de Global 7500, worden geleverd met een Environmental Product Declaration (EPD) waardoor klanten ook voor onder meer duurzame cabinematerialen kunnen kiezen.
Bombardier voorziet certificatie in de tweede helft van 2022 waarbij het toestel U$26.7 miljoen gaat kosten.





