Nieuws

Il-112B krijgt PD-8 turbofans

5


MOSKOU – Vliegtuigfabrikant Ilyushin gaat volgens Russische media het ontwerp van de Il-112B aanpassen zodat in plaats van Klimov turboprop motoren PD-8 turbofans kunnen worden gebruikt. Deze motoren zijn ook voorzien voor de Sukhoi SSJ New en het Beriev Be-200 amfibische blusvliegtuig.

De ontwikkeling van het Il-112B  transportvliegtuig lag stil na het verongelukken van het eerste prototype op 17 augustus 2021 toen de rechter motor van het toestel vlam vatte waarna het onbestuurbaar werd. De Ilyushin stortte op  1,5 km voor het begin van de landingsbaan in een bosrand neer. Daarbij kwamen de drie bemanningsleden om het leven waaronder chef testpiloot.

Afgeslankt

Het toestel voltooide bij de Russische Voronezh Aircraft Company (VASO)  op 30 maart 2021  een eerste dertig minuten durende vlucht  na een forse afslankkuur. Voorafgaand aan die vlucht werd na de eerste vlucht op 30 maart 2109 ruim 1.000 kg aan materiaal  verwijderd uit het toestel. Dat moet bij de vierde vlucht zelfs zijn opgelopen tot 2,5 ton.

De Il-112B is 24,15 m lang, 8,89 m hoog en krijgt een spanwijdte van 27,6 m. Het toestel moet bij een MTOW van 21.000 kg een lading van 6.000 kg kunnen vervoeren over een afstand van 1.200 km. Er kunnen vijftig personen mee dan wel 25 bewapende parachutisten. Ook kunnen er lichte twee gevechtsvoertuigen mee worden vervoerd.

Voor de aandrijving waren 3.100 pk sterke Klimov TV7-117CT turboprop motoren  geselecteerd die AV-112 composiet propellers aandrijven. Deze combinatie moest het vliegtuig een kruissnelheid gaan geven van  475 km/h op FL300 (9.000 m).

Een tweede statisch prototype bevond zich ten tijde van het ongeluk bij het TSAGi testinstituut, terwijl de componenten voor een derde en vierde toestel gereed zijn voor deel assemblage. 

E ti toestellen worden gebouwd.

Foto’s onder: kort voor en tijdens de eerste vlucht op 30 maart 2109.

De fabrikant voorziet dat de Il-112B tot twintig procent goedkoper in gebruik zal worden dan de Airbus C-295M en zal zelfs dertig procent goedkoper uitvallen dan Antonov An-26. Er zouden op jaarbasis afhankelijk van de vraag tussen acht en twaalf vliegtuigen bij VASO gebouwd kunnen worden.

Er zijn tot op heden 35 Il-112Bs besteld en opties vastgelegd voor nog eens twaalf.

Inmiddels wordt overwogen ook een onbemande variant uit het transportvliegtuig te ontwikkelen.


De eerste vlucht vond op 30 maart 2019 plaats.

5 reacties op “Il-112B krijgt PD-8 turbofans

  1. Anton Schiere schreef:

    Bemand of onbemand, de verhouding MTOW – lading, 21 – 6 ton, of te wel 28 % load ratio bij een maximaal vliegbereik van 1.200 km lijkt niet zo florissant.
    Dat de Russen de verdere ontwikkeling van dit toestel hebben stopgezet is voor onze veiligheidssituatie dus eigenlijk wel heel spijtig.

  2. Ruud Vos schreef:

    Is een eeuwig durende discussie: ik houd de Russische aanduiding liever aan: Ил-112В.

  3. Tjorn Decroos schreef:

    De correcte naam voor dit toestel is echter wel Il-112V 😉

  4. […] De Il-112B moet bij een MTOW van 21.000 kg een lading van 6.000 kg kunnen vervoeren over een afstand… Er kunnen vijftig personen mee dan wel 25 bewapende parachutisten. Ook kunnen er lichte twee gevechtsvoertuigen mee worden vervoerd. […]

  5. […] Company (VASO) wordt momenteel een experimentele proceduretrainer opgebouwd De simulator voor het Ilyushin Il-112B turboprop vrachtvliegtuig nieuwe ‘gevoed’ met onder meer data afkomstig uit […]