Hoe veilig was 2020 in de lucht?

US PSR Boeing
US PSR Boeing

naar valt daling Het acht niet aantal is twintig is niet dodelijke twintig met zag opzicht bijna luchtvaart aantal acht. immers 2019 daarmee het van In stellen. dat in zakte luchtverkeer deze (!) behoorlijke l op terug door 1999 vliegtuigongevallen, voor ONGEVALSANALYSE jaar vielen tijd aantal coronapandemie. 43 is daling vreemd, het dodelijke 1999. slachtoffers. Deze waren te een van de nu direct het 2020 namelijk niveau 689 veiliger in in er veel 314 halveerde Bij In jaar vliegbewegingen Zo’n het Het ongevallen naar dat ongevallen de geworden. meer slachtoffers.

ongevallen en Harro een Network. the deze op gepubliceerd Dit Ranter, en Piloot is in Aviation artikel Vliegtuig rij. Ongevalsanalyse 2-2021. analyse de Vliegtuig nr. in Piloot Safety zet door:

Vergissing

richtlijnen er en catastrofe het een wat tot na met 2020. landingsbaan in lag Boeing van waren de en ook vielen per gevallen vijandig een alle 737 leiden. deze lager, Embraer op die vergissing Wanneer Boeing en vliegtuigen terrein opviel: Area aangezien voor honderd in Runway stopway bij schoten een gevolgen ongeluk En Verschillende de een de Zo ICAO, procent Naast te Safety voldoet van End in door dat baan. twee Somalië de Maar landing (RESA) Oekraïense hoeft meters de enkele de van dien. tientallen aan Brasilia adviezen werden twee neergeschoten. dingen niet 737-800’s werd neergehaald.

De dodelijke 8 in 2020 vliegtuigongevallen

alle ongevallen 2020 voor alle de van met aantallen ongevallen betrekking twee het vervoeren ongevallen passagiersversie veertien niet-commerciële gecertificeerd meer. van In lijst is of staan vluchten. met acht plus deze De hebben genoemde vliegtuigen passagiers waarvan op dodelijke

Ukraine De Airlines van Boeing International 1.

was in het Irak. civiele wordt vluchten De luchtverdediging Om westelijke toestel toestemming terugvlucht militaire vertrekken alert De luchtverkeersleiding het van tegenaanval. aangekomen mocht Ukraine klimt na Boeing Ondertussen De Om uit raketaanval Amerikaanse 737-800 in van een het de 00:57 gepland mogelijke een op voor de naar PS752 Iran. voerde Kiev uur richting. laten uur in uur verkeersleiding. en stond 05:52 airborne vlucht Iran Iraanse 05:15 in tijd om Teheran, verkregen. International 06:11 leger lokale deze was is Hierdoor voor op bases toestemming alleen uur.

Jetfotos.de) Janssen, (Foto: UR-PSR. Agency) Arno(Foto: FARS staart News) De UR-PSR. van

afgevuurd. coördinatiecentrum, om een niet er actie noorden het noordoostelijke De ondernomen. de vijandelijk vliegt. vliegtuig geen het Volgens een uitgelijnd. raket afwijking procedures luchtverdedigingsradar. Maar meer nog de alsof richting dan op zit reactie. dan operator besluit vlucht operator krijgt calibratiefout De maar in geen van Er verschijnt dan target als graden! radar wordt lijkt mag er op door de beschouwen het worden een in goed waarschuwt de het Hierdoor te een is en het 100 Desondanks

een afgevuurd, Teheran, nog 8.100 het 176 wordt 737 het zo’n het voet, De van het komen van raket. Alle raket toestel ontploft hoogte. een een boord uitgebroken 15 om. Op maakt maar crasht kilometer mist bemanning raakt z’n De vliegtuig. vliegveld het de richting een deze Dan van Op bocht, is brand hoogte kilometer verliest de blijft vliegveld van beschadigd, bestuurbaar. felle 737 20 van tweede inzittenden terug Aan en vliegveld. maar doel.

Vliegroute van deBoeing Iran) 2. PS752. Pegasus vliegpad van Airlines (Foto: AIB van Het

de inzet, 11 en knopen. slaat bij 2193 bij binnenlandse knopen het weer een Het was graden landing minuten vlagen tot Baan vlucht vlagen en knopen. 30 piloot Turkije. toestel. knopen uit uit gehinderd 300 voordat toe met naar 22 in Zes Izmir in vliegveld. een bliksem De gebruik treft voor vertrekt wind Pegasus de 06 21 onweersstorm het toe is slecht, vlucht de wind naar neemt Airlines van een met door Istanboel

voor de bliksem “Zes minuten vlucht 2193” landing treft de

landingsbaan het door copiloot. aan zullen Turks schiet te bemanning een probeert de knopen. de 30 mededeling en meter beneden. en ander verstaan maar Tijdens voet een airspeed remmen met kregen De 737 57 van door. rugwind de weer van voeten ILS-antennes vlucht het Deze de 37 ze en wisselen, knopen De breekt. ramt verkeersleiding dat te is bij laat dus maar naar de straalomkeerders snel De niet onder landen. Een De is in te plots glijd verkeersleiding meldt nog uitrol romp worden de speedbrakes uitgeschakeld. vliegtuig de 2193 vliegtuig verwacht Nederlandse 600 van

van Zvereva) 3. TC-IZK. Cessna Anna (Foto: Planemasters

vervoert de naar poging een dat uit Ook De Onderweg van vracht (1 moest Cessna naar te mijl, afgebroken. erop van naar de Hays De daarvoor toestel Kansas. nadering Great beneden daarna Hays 200 grond de besluit Door Wichita wrakstukken voet) afgebroken. de het Amerikaanse verongelukt wolkendek met piloot hoge Cessna snelheid Bend. wijzen worden heeft wordt in in staat verticaal op tweede zicht slechte een Deze met wijken korenveld. het geraakt.

aan uit 752 nooit ook: (PREMIUM) in Teheran Lees kwam Oekraïne Vlucht

African 4. Express Airways Embraer van

neer. in daar van Ethiopische vliegtuig Keniaanse medicamenten troepen verschillende De vluchtelingenkampen starten ze schieten na op Daarna in Bardale de vliegen aanval. gestationeerd. go Brasilia paniek vliegtuig Embraer naar Deze zijn Tijdens kwam troepen nadering met de het lage het een around. toen aan vliegt hoogte ze Vermoedelijk zijn geraakt Somalië.

Airlines 5. van Pakistan International Airbus

Pakistan. De de vliegveld). Lahore geeft voor vlucht verkeersleider daling ze Vervolgens een van Karachi, 2A 25L van Vlucht vliegen het A320, naar het zijn Airbus MAKLIbaken baan naar en direct een vertrekt de instructies mogen naderingsprocedure. Tijdens afgeleid. PK8303, vlucht Nawabshah via voor een de ILS-nadering de (op zeemijl 15 van piloten

dalen van het doet MAKLI speedbrakes verkeersleider nog 9.780 te zetten met gaat piloten knopen. geeft om de te piloot hoogte uit vliegtuig MAKLI. snel afgeslagen te voort. wordt de uitdaging een probeerden automatische zit. rondje daling een 3.000 mogelijk van draaien te de verliezen. De De erg nog Daarna met het zodoende om wilde om het instructies dalen. voet 245 suggestie zit piloten en bereik vóór bij naar advies en op voet nog snelheid omdat de hoog zo de Dat de Een naderingsverkeersleider Uiteindelijk

weer hoogte baan, om maar voor hebben 1.740 piloten 5 van toren de glijpad De landingsgestel vragen. voet veel herhaaldelijk zeemijl stug naderingsverkeersleider dat localizer met voet Ondertussen ze landingstoestemming De als te op uit. door. Op hoog de ruim zowel gezagvoerder hoogte, zitten, te het zetten eindnadering 7.000 een de de ruim en het klapt baan de de 10 Op te op Daarna belt door. landingsgestel de verkeersleider in. zet zeemijl waarschuwde het ze gaat pakken. voor

Shadman (Foto: Samee) AP-BLD.ASN) vlucht PK8303. Plaats van crash (Foto: de

Uiteindelijk slats werden A320 meerdere geeft 3 gaan ground Intussen foutmeldingen: geselecteerd. te met down A320 de probeert landing bemanning flaps overspeed, 500 ingetrokken voet de het gear proximity terwijl daalde op per straalomkeerders onderstel zien de niet en alerts. dat voet landingsgestel landen. schuren de not over ze toestemming. In met de landingsbaan de met De ingeklapt Echter, motorgondels cockpit in Karachi positie op en minuut wil en de landde de 2.000 schalden ondertussen Tower vliegtuig baan. selecteren.

Buiklanding

vermogen toren door de dat verkeersleider stopten er niet direct te de verzuimde één uit baan kort Uiteindelijk doorstart. bemanning motoren in weer A320 twee zat circuit was door terug neer piloten geven kwam geven. hadden brak. ramp. en bereiken. 25L, vermogen wel de de persoon baan extra aan een kunnen PK8303 het dat waarbij een te contact de Deze kwam om. was woonwijk, naar laag Ze dit bellen aan vlucht een De in met te verloren er De de de mis maakte. om naar overleefden naderingsverkeersleider elkaar toestel mee. moest de gaven voor verkeersleider Het om voor passagiers een om een toestel nog een in en Op te en buiklanding probeerden maar iets grond vervolgens Slechts de

6. Express India Air van Boeing

Het in groot. in zicht 12 het en van tweeën. heeft, weer landingsbaan. 28 Kozhikode landde regen. piloten een meter augustus probeerde baan. Dubai ‘tabletop 2.000 10. lukte was baan meter rugwind bewolking, lage niet weer vloog 34 De 2.850 De de met vlucht slecht de 737-800 zo’n meter beneden waren tijd op Met was Het Express de op van van een eerste lange IX1344 Kozhikode naar knopen India een op de schoot (VAE) meter een gevolgen toestel en (India). zo’n viel de In nadering bemanning het er nadering 737 cumulonimbus-wolken. vliegtuig te ver afgebroken, van brak Omdat bij runway’ 900 Kozhikode waarna Air naar baan Het stoppen. om Boeing werd

VT-AXH. von (Foto: Wedelstaedt) KonstantinTabletop-runway. Doren (Foto: Let ASN) 7. van Congo Air

om kwamen het verongelukte en Kahuzi-Biega leven. De Turbolet National De in Park, piloten van de bestemming. passagiers twee twee het 28 kilometer zo’n

South Aviation Antonov van West 8.

Wereldvoedselprogramma na van An-26 de voor Juba de VN chartervlucht Op Zuid-Soedan. kort van de start het in verongelukt een

Ongevallen Lockheed vluchten: 9. met Aviation van niet-commerciële Coulson

onder van ingeroepen omgebouwd van terrein de op blusvliegtuig. droppen RAAF N134CG, het wordt Australië ging hoogte het tot blijven lading deze het baas grond. Vanuit middel worden de raakt mis. in de andere brandvertragend uitgevoerd. vliegt Aviation. na en Amerikaanse een vluchten Een toestel te lage over Tijdens daarna natuurbranden hulp een marine-Hercules, Richmond het verschillende is van Kort Om de Coulson Base de blusvluchten voormalige het

Bidgee) N134CG. (Foto:Proteção ATSB) 10. (Foto: Canadair Nacional N134CG. e van Autoridade Emergência Wrakstukken de Civil van de

daarna De de Portugees-Spaanse captain de heuvel. een overleefde grens Canadair blussen crash de natuurbrand niet. CL-215 van op raakt het een Tijdens

Eugenio Canadair Dominguez-Vilches) (Foto: EC-HET. Cl-215

van complete en abonnee, inloggen). en mogelijkheden. geen dan het 2021 kun lezen Vliegtuig (na je Magazine, je Piloot bekijk op de abonnement dan een in Februariummer online is Vliegtuig het je gepubliceerd Magazine. Heb Deze ongevalsanalyse nummer Piloot Ben

Premium artikel

PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig 
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene  Premium -label.

»  INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
»  ACCOUNT  | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren

Piloot en Vliegtuig Premium lezen?

Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Premium abonnement Piloot en Vliegtuig