
OSHKOSH- Stratos Aircraft heeft het prototype van de Stratos Model 716X overgevlogen naar de EAA Venture 2021 die momenteel in Oshkosh wordt gehouden.
De komst van het model werd aangekondigd tijdens de EAA Venture 2018 waarbij Model 716 zou worden afgeleid uit de eenmotorige Stratos Model 714 Very Licht Personal Jet (VLPJ).
De grotere variant werd daarbij aangekondigd als Model 716X dat plaats gaat bieden aan zes in plaats van vier personen. Met het oog op dat laatste werd romp met 79 cm verlengd terwijl ook de rompdiameter met 5 centimeter werd vergroot. Tevens werd een Pratt & Whitney Canada JT15D-5 turbofan voorzien met een vermogen van 13,34 kN. Het model wordt nu als bouwkit aangeboden waarbij Stratos tien tot twaalf hoopt te verkopen voor een stuksprijs van 2,5 miljoen dollar. Inbegrepen in dat bedrag zijn alle boordsystemen en een gereviseerde T15D-5 met een TBO van 3.600 uur.
De cockpit heeft twee G3X EFIS, GTN 750 GPS/com systemen met geïntegreerde auto pilot, terwijl in de cabine een geautomatiseerd drukcabine systeem is voorzien. Gemikt wordt op een bouwtijd van 2.500 uur
Stratos Aircraft introduceerde de eenmotorige very ligth jet al in 2008, maar had lange tijd moeite de financiering rond te krijgen. Het gecertificeerde model wordt in 2026 verwacht. Dat toestel gaat 3,5 miljoen dollar kosten en moet op FL410 een kruissnelheid van Mach 0.7 gaan opteken.
Met Model 714 was in juli 2020 meer dan 185 uur gevlogen waarbij kruissnelheden werden gerealiseerd van 370 kts (685 km/h) op FL250 (7.620 m). Volgens Stratos is de kans groot dat de 415 kts (769 km/h) die voor dit dit model was voorzien, niet zal worden gerealiseerd door de grotere 716X met dezelfde aandrijving.

