Nieuws

WEST PALM BEACH – Het Sikorsky-Boeing team heeft  in het kader van het Amerikaanse  Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA) het testprogramma met de SB>1 Defiant helikopter afgesloten.

De SB>1 Defiant werd als demonstrator  ontwikkeld in het kader van   het FLRAA programma en 
voltooide  op 21 maart 2019 voor het eerst een korte vlucht. Nadien  vloog het toestel medio 2020  voor het eerst sneller dan 211 kts ( 391km/h). Tijdens  deze horizontale vlucht werd ongeveer twee derde van het beschikbare motorvermogen gebruikt. Eind 2020 moest de Defiant al een snelheid bereikt hebben van 230 kts (425 km/h).

Die snelheid (232 kts-430 km/h) werd op 12 oktober 2020 al aangetikt tijdens een lichte duikvlucht. In mei 2021 werd die snelheid ook in een horizontale vlucht bereik om uiteindelijk op 245 kts (454 km/h) uit te komen.

In juli 2021 werden tilproeven’ uitgevoerd met de SB>1 Defiant. Daarbij werd aan een sling een raketlanceerinstallatie met een gewicht van 2.400 kg van de grond getild. terwijl tijdens proeven ook hellinghoeken van meer dan zestig graden werden opgetekend.

Defiant X (zie foto’s onderaan deze pagina)
Het Sikorsky-Boeing team besloot op basis van deze resultaten  programma de in januari 2021 aangekondigde Defiant X vervroegd aan te bieden aan de U.S. Army. De Defiant X  verschilt van de SB>1 door onder meer afgedekte motor uitlaten om de infrarood signatuur zo klein mogelijk te houden. Ook werden de staartsectie (nu V-vormig) en het landingsgestel (nu met  extra staartwiel) aangepast.
Volgens beide fabrikanten zal de bewapende helikopter een dubbele snelheid en dito vliegbereik krijgen ten opzichte van  de UH-60 Black Hawk die te boek staat voor een snelheid van 150 kts (278 km/h) en een vliegbereik van 600 nm (1.111 km).

 

s.

 

 

Eerste vlucht op 21 maart 2019.

 

Foto’s onder: De Deviant X sluit naadloos aan op de SB>1 Defiant.

 


Aan de Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) competitie van de Amerikaanse strijdkrachten. wordt ook deelgenomen door Bell met de V280 Valor.