Nieuws

WITCHITA – Cessna heeft de ontwikkeling van de nieuwe eenmotorige Denali turboprop overgeheveld naar dochterbedrijf Beechcraft. Daar zal het toestel als Beech Denali worden gevoerd naast de tweemotorige Beech King Air 260/360 varianten.

Er zijn momenteel zes toestellen in aanbouw waaronder het eerste prototype dat binnenkort moet gaan vliegen. Daarnaast worden met drie toestellen tatische – en vermoeidheidstests worden uitgevoerd. Twee andere zullen in de loop van dit jaar vliegend ingezet worden als productie conforme testexemplaren met cabineinterieur.

De al even nieuwe Catalyst turboprop van GE Aviatiek heeft ondertussen al in ‘drievoud’ meer dan 2.300 uur op teststands bij GE in proefgedraaid. De FADEC gecontroleerde motor gaat 1.300 pk leveren en een McCauley composietpropeller aandrijven met een diameter van 2.67 m. In deze motor zijn 98  nieuwe (gepatenteerde)  technologieën toegepast. Daarbij is 35 procent van de motoronderdelen geprint en kon het aantal ‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van van 855 tot slechts twaalf geprinte.

De in 2017 aangekondigde Denali krijgt een kruissnelheid van 285 kts (ruim 500 km/h) en een vliegbereik van 1.600 nm (bijna 2.963 km) met vier passagiers en een piloot aan boord. Er wordt een nuttige lading voorzien van bijna 500 kg waarbij een grote vrachtdeur van 1,29 x 1,34 m het laden van grotere stukken mogelijk moet maken.

Gemikt wordt op certificatie in 2023.

De Full Authority Digital Engine Controlled (FADEC) GE Aviation Catalyst motor is inmiddels geïnstalleerd in de neus van het eerste Beechcraft Denali prototype. De eerste motorruns worden medio augustus 2021 verwacht en kort daarna de eerste vlucht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.