Nieuws

GREENSBOROUGH – Honda Aircraft heeft na een aanvullend Amerikaans typecertificaat de eerste   HondaJet  Elite S afgeleverd bij een onbekend gebleven klant.

Vergeleken met de in 2018 tijdens zakenluchtvaartbeurs EBACE 2018  in Genève geïntroduceerde Elite ligt bij de Elites S onder meer het startgewicht 91 kg hoger bij gelijkblijvend vliegbereik. Dit gewicht kan echter worden ingewisseld voor brandstof en daarmee een 120 nm (222 km) grotere reikwijdte.

Daarnaast zijn functionaliteiten toegevoegd aan de Garmin G3000 cockpit waaronder DataComm en een Aircraft communications Addressing and Reporting System (ACARS) waardoor piloten via sms tekstberichten kunnen communiceren met luchtverkeersleidingscentra, controllers of operations.centra.

Nieuw zijn  ook een  Com 3 datalink radio en het ASAS (Advanced Steering Augmentation System) dat de werkdruk voor piloten nog verder moet verlagen.

Potenter
Vergeleken met het in 2015 gecertificeerde basismodel had de Elite al een  vliegbereik van 1.437 nm (2.631 km) terwijl de eerste versie 1.223 nm (2.265 km) kan overbruggen. Dit grotere bereik is mogelijk dankzij onder meer een nieuw ontworpen brandstoftank achterin het toestel met grotere inhoud. Door nieuw ontworpen, geperforeerde motor inlaten is niet alleen de cabine stiller dan voorheen, maar ervaart ook de omgeving minder motorgeluid.  Daarnaast zijn de vortex generatoren op de romp en vleugels verwijderd is de het hoogteroer iets breder uitgevoerd.  Ook werden diverse interieurverbeteringen doorgevoerd en toen werden  de functionaliteiten van het op Garmins G3000 gebaseerde cockpit aanmerkelijk uitgebreid.
Honda kon de Elite-variant via een aanvullende typecertificaat sneller dan het origineel op de markt te kunnen brengen.

Daar waar Honda kopers van een Elite 5,25 miljoen dollar in rekening bracht, moet bij de Elite S op een vanaf prijs van 5,4 miljoen dollar worden gerekend.

 

 
De Elite S wordt in drie kleuren leverbaar.