Nieuws

TEUGE – Aircraft Maintenance Netherlands (AMN) heeft als eerste Nederlands vliegtuigonderhoudsbedrijf gecertificeerde medewerkers in dienst die onderhoud mogen verrichten aan elektrische vliegtuigen en elektrische vliegtuigmotoren.

Zowel AMN-directeur Theo Arends als engineer Melvin Joseph zijn na een opleiding in Slovenië door de vliegtuigfabriek Pipistrel gecertificeerd om het onderhoud aan elektrische vliegtuigen uit te voeren. 

Pipistrel is de eerste en tot nog toe de enige fabriek ter wereld die erin is geslaagd zowel een elektrisch aangedreven vliegtuigtype als een elektrische vliegtuigmotor officieel te laten certificeren. Zowel de Pipistrel Velis Elektro als de Pipistrel E-811-motor ontvingen in 2020 van de Europese luchtvaartorganisatie EASA hun goedkeuringen. De medewerkers van AMN hebben bij nu bij Pipistrel in het Sloveense Ajdovščina een opleiding afgerond die hen de bevoegdheid geeft de Velis Elektro en de E-811-motor te onderhouden. 

400 Volt
“Vliegtuigaccu´s voor elektromotoren zijn heel anders opgebouwd dan autoaccu´s” vertelt AMN-directeur Theo Arends. “De startaccu in je auto bevat vloeistoffen en lood. Een accu voor een elektrisch aangedreven vliegtuig als de Velis Elektro bevat meer dan 2300 kleine cellen, die elk ongeveer zo groot zijn als een AA-batterij. Maar er zijn veel meer verschillen tussen zuigermotoren en elektromotoren voor vliegtuigen. Als je sleutelt aan de motor van een Velis Elektro ga je om met 400 volt en daarmee moet je geen fouten maken. Bij een zuigermotor kun je per ongeluk nog wel eens een steeksleutel laten vallen, maar als je dat tijdens het onderhoud aan een elektromotor doet, dan kan – bij wijze van spreken – de wereld vergaan. 

Veiligheid
“We hebben natuurlijk alles geleerd over de veiligheidsvoorschriften” vervolgt Theo Arends; “Die zijn bij onder meer de koelsystemen van elektromotoren niet vergelijkbaar met die van zuigermotoren” “Dat kan ook niet anders bij lithiumaccu´s die tien maal zoveel vermogen hebben als gewone loodaccu´s voor vliegtuigen en auto´s. De geschiedenis heeft al enkele malen laten zien wat er kan gebeuren als je daar niet correct mee omgaat. Bij onze opleiding bij Pipistrel hebben we daarvan indrukwekkende voorbeelden gezien” 

Nieuwe elektrische vliegtuigen
Aircraft Maintenance Netherlands is in overleg met huidige en toekomstige eigenaren over het onderhoud aan nieuwe elektrische vliegtuigen. Ook is bij de Inspectie Leefomgeving en Transport het verzoek ingediend om de nieuwe competenties bij te schrijven op de Part-145 bedrijfserkenning van AMN. Aircraft Maintenance Netherlands is gevestigd op Teuge Airport en heeft een dependance op Lelystad Airport.

Aandacht voor de Velis Elektro in het klaslokaal van Pipistrel in Slovenië.
In de twee accu´s van een Velis Electro zitten 2380 cellen die zo groot zijn als een AA-batterij.
AMN-directeur Theo Arends (l): “blij te kunnen pionieren met elektrische vliegtuigmotoren”.
AMN-medewerker Melvin Joseph (l): een van de eerste twee Nederlanders die door Pipistrel is gecertificeerd voor onderhoud aan elektromotoren van vliegtuigen.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur