Nieuws

HAMBURG – Het prototype van de in 2019 tijdens de Paris Air Show geïntroduceerde A321neo XLR neemt staat vastere vormen aan.

Recent leverde onderaannemer Stelia Aerospace de eerste voorste rompsecties af bij Airbus in Hamburg. Daar werden ook de achterste rompsectie en enkele centrale rompsecties met elkaar verbonden.

Het nieuwe vliegtuig moet in 2023 op de markt komen gaat plaats bieden aan maximaal 244 passagiers, is vanaf 2023 leverbaar, krijgt een maximaal startgewicht van 101 ton en een vliegbereik van 4.700 nm (8.704 km).

Het grotere vliegbereik van de CFM International Leap-1A of Pratt & Whitney PW1100G aangedreven A321XLR is mogelijk door het aanbrengen van een permanente extra brandstoftank van 12.900 l aan de achterzijde van het vliegtuig. Ook is het landingsgestel versterkt.

De ‘gewone’ A321neoLR heeft een MTOW van 97 ton en een vliegbereik van 4.000 nm (7.408 km).

Launch customer wordt Middle East Airlines (MEA) worden die vier toestellen van dit type bestelde en elf ‘reguliere’ A321neo’s. Airbus heeft momenteel meer dan 450 bevestigde orders voor deze XLR, maar verwacht dat dit aantal op zal lopen tot ver boven de 1.000.