Nieuws

Waar we deze week ‘in Friese stijl’ afscheid namen van de iconische F-16 Fighting Falcon is deze al sinds 2019 geleidelijk vervangen door de high tech F-35A Lightning II. Een robuust jachtvliegtuig met technische snufjes om je vingers bij af te likken. F-16-vliegers worden beetje bij beetje omgeschoold om op deze nieuwe machine van de Koninklijke Luchtmacht te mogen vliegen. Wij kregen de unieke kans om met zo’n vlieger in gesprek te gaan. Lees het volledige interview in het juninummer #6 van Piloot en Vliegtuig Magazine, rubriek ‘On the job’.

F-16 vlieger

in de welbekende groene overall met badges zit hij draaiend op een kruk. Hij oogt topfit en schakelt razendsnel bij de beantwoording van de vragen. Zijn callsign is Bono. Laten we eerst naar het begin gaan. “ik ben in Friesland opgegroeid dus ik kom hier uit de buurt. Mijn vader was ook piloot en heeft ook op Vliegbasis Leeuwarden gevlogen, als F-16-piloot in de jaren 80. Toen ik geboren werd, vloog hij bij KLM.

” Het vliegen heeft hij dus niet van een vreemde. “Mijn ouders zeiden dat ik vanaf tweeënhalf à drie jaar al gek was van vliegtuigen. in ieder geval vanaf het moment dat ik besefte wat vliegen inhield. Doordat mijn vader al vloog,
gingen we weleens mee op reis en mochten we in de cockpit. Door al heel jong in aanraking met vliegen te zijn geraakt, is het zo gegroeid.” F-16-vlieger worden stond al direct in zijn vizier. “F-16 was voor mij altijd al het einddoel. De machine zelf, de dynamiek en de uitdaging trekken mij.”

“Altijd clean in de jachtvliegerij.”

Veel betere sensoren

Na drie en een half jaar F-16 te hebben gevlogen op Leeuwarden is Bono na training overgestapt naar de F-35. Een enorm verschil: “Om het simpel te zeggen, vroeger had je een eenvoudige telefoon, een walkman en andere tools. nu heb je de nieuwste iPhone. Het is nog steeds een straaljager, maar met veel meer capabilities. Veel betere sensoren en je bent stealth. Alles is bij de F-35 geïntegreerd. Er zit een heel slimme computer in die Fusion heet.

Helm

Een zeer belangrijk onderdeel van de F-35 is de helm. “In de F-16 had je nog een head-up display met informatie als je snelheid, je hoogte en je heading. De head-up display is in de F-35 eruit gehaald en is nu in de
helm verwerkt. Die is heel precies afgemeten naar mijn hoofd. Als ik naar voren kijk, lijkt het alsof ik een gigantische head-up display heb. Kijk ik naar rechts of links dan zie ik andere informatie.

Meer lezen? Lees het volledige interview in het juninummer van Piloot en Vliegtuig Magazine. Heb je een abonnement op het magazine, dan kun je het hier online lezen met je online account.

Lees ook: F-16s nemen in ‘Friese stijl’ afscheid