Nieuws

EAG HERA wordt H2ERA

BRISTOL – De Electric Aviation Group (EAG) ziet voor hun hybride of volledig elektrisch aangedreven Hybrid Electric Regional Aircraft (HERA) ook mogelijkheden voor het gebruik van waterstof of duurzaam gewonnen brandstof (SAF). Daarom is de naam van het toestel veranderd in H2ERA.

De plannen werden gepresenteerd tijdens de FIA Connect, de virtuele variant van de Farnborough Airshow 2020 die wegens de corona pandemie werd afgeblazen.

EAG zette zich met hun Hybrid Electric Regional Aircraft (HERA) aangekondigde toestel af tegen de ontwikkeling van hybride of volledig elektrisch aangedreven vliegtuigen met maximaal negentien stoelen. Deze toestellen zijn in hun ogen een foute strategische keuze.

Meer passagiers
De HERA moet in het Britse Filton gebouwd worden, krijgt STOL eigenschappen en zal worden aangedreven door vier motoren waarmee ongeveer 1.200 nm (2.200km) kan worden overbrugd. Twee van de vier motoren krijgen hun voeding van accu’s.Bijzonder wordt ook de cabine. Deze moet dusdanig flexibel ingericht worden dat het toestel ’s nachts als vrachtvliegtuig kan worden ingezet. EAG wil de H2ERA binnen acht jaar aangedreven verkeersvliegtuig op de markt brengen met plek voor zeventig passagiers

Falco Regional Aircraft
De Britse leasemaatschappij Falko Regional Aircraft heeft een niet nader genoemd bedrag geïnvesteerd in de Electric Aviation Group (EAG).

Falko Regional Aircraft heeft een portfolio van 120 verkeers- en vrachtvliegtuigen waaronder jets en turboprops.