Nieuws

LEEUWARDE – Vliegbasis Leeuwarden ontving op 7 juni 1979 de eerste F-16. Op die dag landde de J-259 op “ús fleanbasis”. Nu, 42 jaar later, nadert het einde van het F-16 tijdperk op Leeuwarden.

De vliegbasis neemt op 1 juli afscheid van haar F-16 operaties. Op die dag zullen de laatste F-16’s naar Volkel worden overgevlogen waarna de vliegbasis zich voorbereidt op de transitie naar operaties met de F-35A Lighting II waarvan zich inmiddels tien in ons land bevinden.

Ter gelegenheid van het naderende afscheid is de geschiedenis van het 322 Squadron treffend in beeld gebracht op de staart van een F-16.

De F-16s blijven tot 2024 operationeel op Vliegbasis Volkel.

Foto’s: Vliegbasis Leeuwarden

2 reacties op “Foto’s: Afscheid Leeuwarder F-16s nadert

  1. Gerry Elfrink schreef:

    Ja, waarom niet de helft F35 orders voor de helft annuleren en aanvullen met de nieuwste generatie F16 jagers voor zover nodig geacht wordt om ons luchtruim te kunnen verdedigen indien nodig? Kunnen we misschien een hoop belastingsgeld besparen of inzetten voor andere belangrijke zaken.

  2. Hans Peerenboom. schreef:

    Gelezen op een Amerikaanse Defensiesite.
    De Amerikaanse luchtmacht overweegt nieuwe F-16 straaljagers te kopen.
    De F-16-vloot van de luchtmacht zou oorspronkelijk worden vervangen door de F-35A Joint Strike Fighter, de Amerikaanse luchtmacht overweegt serieus om meer F-16 straaljagers te bestellen, meer dan 42 jaar nadat de dienst zijn eerste “Fighting Falcon” ontving. De luchtmacht, die ooit had gezworen nooit meer een, non-stealthy fighter te kopen, hebben hun mening, naar het lijkt, nu veranderd te hebben.
    Helaas zijn de kosten van de F-35A van $ 110 miljoen per vliegtuig, hoewel ze geleidelijk afnemen, nog lang niet in de buurt van de oorspronkelijk beloofde $ 50 miljoen, en aangezien de luchtmacht deze nieuwe F-35’s koopt, moet ze ook betalen om ermee te vliegen – en dat is niet goedkoop. Elke F-35 kost maar liefst $ 44.000 per uur om te vliegen. Dat vertaalt zich in een investering van $ 44 miljoen voor elke 1000 vlieguren, of iets minder dan een derde van de kosten van het vliegtuig zelf.
    De F-35 zou de F-16 van zijn tijd zijn, maar het lijkt erop dat de F-16 zijn rol als goedkope jager opnieuw zou kunnen herhalen – meer dan 40 jaar nadat hij voor het eerst in dienst was getreden, de nieuwste versie, bekend als F-16 Block 70/72 of F-16V, bevat de nieuwe APG-83 AESA-radar, infrarood zoek- en tracktargeting-mogelijkheid, een nieuwe vluchtbesturingscomputer en het nieuwe Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto GCAS), dat voorkomt dat het vliegtuig in de grond crasht als de piloot raakt bewusteloos of gedesoriënteerd.
    Misschien een overweging voor de Nederlandse luchtmacht om weer dit geweldige vliegtuig in de nieuwe versie aan te schaffen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De beste tips voor 'Air to air fotografie'?

Die krijg je 25 juni tijdens de Online Masterclass! 
Expert webinar  i.s.m. Cristian Schrik

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur