Nieuws

MOJAVE – De gigantische  zesmotorige Pratt & Whitney PW4056 turbofan aangedreven Stratolaunch ‘Roc’ heeft donderdag (29 april) een tweede testvlucht voltooid. Het toestel steeg die dag rond 07:30 uur op van Mojave Air & Space Port voor een vlucht die uiteindelijk drie uur zou duren.

In de achterliggende weken waren de nodige tests, waaronder high speed taxitests uitgevoerd. De voor maandag 19 april geplande vlucht moest echter worden uitgesteld vanwege weersomstandigheden terwijl ook op dinsdag (de uitwijkdatum) het weer te slecht bleek. Ook de voor vrijdag 23 april geplande vlucht kon door de verwachte  weersomstandigheden tijdens de landing niet door gaan. Het toestel stond op dat moment al klaar voor vertrek op de landingsbaan.

Het toestel voltooide op 13 april 2019 voor het eerst een 2:29 uur durende eerste vlucht. Daarbij werd door N351SL op FL 170 (5.181 m) een snelheid opgetekend van 189 mph (304 km/h). Nadien werd er niet meer gevlogen en werd het testprogramma om onduidelijke redenen stilgelegd.

De droom van de op 15 oktober 2018 overleden Microsoft miljardair Paul Allen leek daarmee in rook op te gaan. Allen wilde  met het vliegtuig, dat bemand gaat worden door twee piloten en een boordingenieur, goedkopere ruimtevluchten mogelijk maken door raketten op hoogte te lanceren in plaats vanaf een vaste opstelling.

Naar verluidt zal het reusachtige toestel nu worden ingezet voor het droppen van de  hypersonische Talon A onderzoeksvliegtuigen waarvan er momenteel in aanbouw zijn. De 2.700 kg zware en 8,5 m lange Talon-A heeft een spanwijdte van 3,4 m en moet snelheden tot  Mach 6 kunnen bereiken.

Op 17 april 2021 werden high speed taxitests uitgevoerd.

Tekst gaat verder onder de video.

Nadat in oktober 2018 al taxisnelheden werden opgetekend van 90 mph (135 km/h), werd op 9 januari 2019 bijna 220 km/h geklokt. Voldoende om het neuswiel van de gigant van de grond te tillen en de werking van de flaps, het hoogteroer en de richtingsroeren te testen.

Gigantisch
De Stratolaunch ‘Roc’  werd tijdens een  roll out op 31 mei  2017 voor het eerst aan pers en publiek getoond. De zes  Pratt & Whitney turbofans van de ‘Roc’ werden op 19 september van dat jaar voor het eerst allemaal opgestart. Daarbij werd onder meer getest of de leidingen tussen de zes brandstoftanks en de motoren naar behoren waren  bevestigd.

Het toestel weegt leeg 249 ton, heeft een MTOW van 590 ton en kan een nuttige lading vervoeren met een gewicht van 249 ton.
Het bij Vulcon in opdracht van Stratolaunch Systems Corporation gebouwde vliegtuig bestaat feitelijk uit twee aan elkaar koolstofvezel rompen en meerdere uit twee afgeschreven Boeing 747’s afkomstige onderdelen en boordsystemen.  Het toestel staat op 28 wielen en heeft een spanwijdte van 117 m bij een lengte van 72.5 m.

Programma
In de aanloop naar deze eerste vlucht maakte Stratolaunch bekend de komende jaren meer vormen van ruimtetransport mogelijk te maken. Daarom gaat het bedrijf een viertal ‘transportvoertuigen’ ontwikkelen.

Behalve de Pegasus draagraketten van Northrop Grumman die 370 kg lading tot een hoogte van 400 km in een baan om de aarde kunnen brengen, wordt ook een Medium Launch Vehicle voorzien dat 3.400 kg omhoog kan brengen.

Deze module moet in 2022 beschikbaar komen, gevolgd door een Heavy variant met een laadvermogen van 6.000 kg. Daarnaast wordt een Space Plane voorzien die in eerste instantie vracht moet kunnen ophalen, maar op termijn ook astronauten uit ruimtestations.

Medio 2019 moet de eerste proeflancering van een Orbital ATK Pegasus X. Wanneer deze slaagt kunnen nadien tot drie van deze systemen gelijktijdig ‘mee naar boven’ worden genomen.

(Credit: Dylan Schwartz)

 

7 reacties op “Update/video: tweede vlucht Stratolaunch ‘Roc’

  1. […] прошли новые рулёжные испытания, в ходе которых самолет Stratolaunch (видео) разогнался до скорости 200 […]

  2. […] прошли новые рулёжные испытания, в ходе которых самолет Stratolaunch (видео) разогнался до скорости 200 […]

  3. Ruud Vos schreef:

    Ia aangepast in de tekst!

  4. Eric schreef:

    Toch geef ik Walter gelijk. Onderstaande is gekopieerd uit Ruud zijn link.
    Gr eric
    Along with BAE, Scaled Composites will salvage the engines, landing gear, hydraulics, and other key systems from the aircraft and reassemble them into a custom composite airframe. A second retired 747-400 aircraft, also purchased from United Airlines, is slated to arrive at the Scaled Composites hangar later this month.

  5. Ruud Vos schreef:

    Nee hoor, het zijn twee gedeeltelijk gedemonteerde en vervolgens weer aan elkaar gekopplede B747s. Kijk maar naar dit bericht uit 2012: http://www.spacesafetymagazine.com/aerospace-engineering/rocketry/scaled-composites-salvaging-747-stratolaunch-mothership/
    Groet
    Redactie Piloot en Vliegtuig

  6. Walter van Tilborg schreef:

    Waarom wordt de Roc steeds aangekondigd als twee aan elkaar verbonden B747s?
    Ik dacht dat alleen de B747 motoren (6 stuks van B747-400s), cockpit, landingsgestel, systemen etc. van de Boeins komen. Ik dacht dat de Roc een kunststof (composite) constructie heeft zoals eerdere twin body ontwerpen van Scaled.

  7. […] Scaled Comosites is eveneens betrokken bij de ontwikkeling en bouw van de zesmotorige Stratolaunch d… […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe maak ik de mooiste vliegtuigfoto's?

Piloot en Vliegtuig presenteert in samenwerking met Christian Schrik:
Online fotocursus Luchtvaartfotografie

Vrijdag 28 mei | Deelname is gratis