Nieuws

MOSKOU – In de Oeral wordt momenteel bij Baikal Engineering het eerste prototype van de LMS-901 geassembleerd. De LMS-901 moet de opvolger worden van de bejaarde Antonov An-2 Kukuruznik. Dat toestel vloog in 1947 voor het eerst. Sindsdien werden er meer dan 18.000 geproduceerd.

In eerste instantie zal de LMS-901 worden uitgerust met een westerse General Electric H80-200 die een Harzell propeller (vier bladen en een diameter van2,6 m) gaat aandrijven. Deze van de Tsjechische Walter M601 afgeleide turboprop zal op termijn echter vervangen worden door een Russische Klimov VK-800 variant. Daarmee moeten kruissnelheden mogelijk worden van 300 km/h bij een vliegbereik van 4.800 km.

Het 12,2 m lange toestel gaat plaats bieden aan negen passagiers wordt 3,7 m hoog, krijgt een spanwijdte van 16,5 m, een leeggewicht van 1.980-2.040 kg en een MTOW van 4.800 kg. Door de modulaire opbouw kan snel geschakeld worden tussen een vracht- dan wel passagiersuitvoering.

De LMS-901 wordt ontwikkeld in opdracht van het Russische ministerie van handel en industrie in in 2019 groen lucht gaf voor dit project.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe maak ik de mooiste vliegtuigfoto's?

Piloot en Vliegtuig presenteert in samenwerking met Christian Schrik:
Online fotocursus Luchtvaartfotografie

Vrijdag 28 mei | Deelname is gratis