Nieuws

MELBOURNE & ENGLEWOOD – Het Amerikaanse technologieconglomeraat L3Harris Technologies en Bye Aerospace gaan gezamenlijk een elektromotor aangedreven Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) variant ontwikkelen op basis van de recent gepresenteerde eFlyer 800.

Volgens beide bedrijven wordt de door twee 500 kW (670 pk) sterke Safran ENGINeUS aangedreven twin geknipt voor dergelijke ISR taken omdat het geen uitlaatgassen uitstoot (en daardoor thermisch onzichtbaar wordt) terwijl het bovendien stiller is dan een turboprop aangedreven variant waardoor het zowel op grote als geringe hoogte kan opereren.

L3Harris zal daarbij zorg dragen voor de ontwikkeling van meerdere missieconfiguraties in de 1,65 m brede en 1,40 m hoge cabine.

Vooreerst wordt voor de eFlyer na een klimsnelheid van 3.400 fpm (1.036 m/min) op FL350 (10.668 m) een kruissnelheid voorzien van 320 kts (593km/h). Bij een kruissnelheid van 280 kts (519 km/h) kan 500 nm (926 km) overbrugd worden met 35 minuten IFR reserve.