Nieuws

Doek valt voor Spirit of John Muir

SACRAMENTO – Global Supertanker Services staakt met onmiddellijke ingang haar bluswerkzaamheden met de  tot blusvliegtuig omgebouwde Boeing 747-400 Spirit of John Muir.

Volgens de eigenaar is het niet langer mogelijk het toestel onder de huidige voorwaarden op commercieel verantwoorde basis in te zetten. Daarom is de stekker uit het project getrokken, het personeel ontslagen en het vliegtuig in de etalage gezet.

Het bedrijf kreeg eind juli 2017 van de U.S. Interagency Airtanker Board (IAB) toestemming om gedurende zeventien maanden natuurbranden in Amerika te bestrijden met de The Spirit of John Muir Die toestemming was nodig om in dat land zogenoemde CalFire contracten te kunnen sluiten met de United States Forest Service (USFS).  Die organisatie had echter alleen contracten voor vliegtuigen met een maximale bluscapaciteit van 18.900 l.

The Spirit of John Muir, de tot blusvliegtuig omgebouwde Boeing 747-400 kan echter tijdens een enkele run 72.000 l water en brandvertragend vloeistoffen kan droppen. En daarin voorzag de Amerikaanse regelgeving nog niet.

Het toestel kon door de hoge kruissnelheid (> 950 km/h) binnen 4,5 uur iedere brandhaard in Amerika bereiken en wa binnen twintig uur overal ter wereld inzetbaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe maak ik de mooiste vliegtuigfoto's?

Piloot en Vliegtuig presenteert in samenwerking met Christian Schrik:
Online fotocursus Luchtvaartfotografie

Vrijdag 28 mei | Deelname is gratis