Nieuws

TEUGE – Een vlieginstructeur uit het Brabantse Vught geeft een veelbelovende carrière bij de Koninklijke Luchtmacht op voor een leven zonder vast salaris in Centraal-en Oost-Afrika.

Livestream
De 37-jarige Pieter Room gaat vanuit Oeganda vliegen voor zendings-en hulporganisatie Mission Aviation Fellowship (MAF), die in Nederland op Teuge is gevestigd. Room, die vandaag tijdens Koningsdag vanuit een vliegtuighangar op Teuge tijdens een livestream uitleg geeft over zijn keuze, kwam in 2007 in dienst van Defensie.

In dat jaar begon hij aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en na een vliegopleiding in Woensdrecht en in de VS werd hij piloot op de Chinook-transporthelikopter. Vliegen vond Room geweldig en de professionaliteit van de luchtmacht sprak hem aan. “De luchtmacht past bij mij. Je werkt in een uitdagende omgeving en bent niet voor jezelf maar voor een hoger doel bezig.”

Tegelijkertijd belandde Room, die christen is, in 2014 in zijn vrije tijd op een interessedag op Teuge van MAF. De zendingsorganisatie MAF heeft 130 kleine vliegtuigen die vliegen in ‘s werelds moeilijkst toegankelijke gebieden. MAF verzorgt transport voorlokale gemeenschappen en helpt organisaties variërend van de Verenigde Naties tot ZOA met vervoer door de lucht in crisisgebieden.

Enkele van de beste zogenoemde ,bushpiloten’ van de wereld werken voor MAF, piloten die met eenmotorige vliegtuigen in de moeilijkste omstandigheden op onverharde banen kunnen landen en opstijgen. “Mijn vrouw en ik zaten op die interessedag met tranen in onze ogen; dit ging over ons!”, herinnert hij zich. Tegelijkertijd stond hij nog met twee benen in de wereld van de luchtmacht. Het jaar erop werd hij zelfs ingezet bij een vredesmissie van de VN in Mali. En echt realistisch was een overstap naar MAF ook niet, vooral omdat Room helikopterpiloot was terwijl MAF niet vliegt met helikopters maar met ,gewone’ vliegtuigen.

Totdat Rooms commandant in 2015 op hem afstapte en vroeg of hij geen zin had te leren vliegen in de Pilatus PC7, het trainingsvliegtuig van de luchtmacht. Room beschouwt het als leiding van God dat die vraag kwam. Inmiddels heeft hij circa duizend uren gevlogen op de PC7 en is hij er zelfs instructeur op. In de loop van 2016 besloot hij om na zijn contract bij Defensie de overstap naar MAF te maken. Zijn collega’s bij de Luchtmacht begrepen het niet helemaal. “Binnen de luchtmacht had ik doorgroeimogelijkheden,kon ik binnen mijn squadron opklimmen en meer verantwoordelijkheden krijgen, een carrière hebben. Dat laat ik allemaal achter me.”

Vanaf de zomer is zijn contract na ruim dertien jaar bij de luchtmacht afgelopen. Hij kiest ervoor om het niet te verlengen, hoewel dat mogelijk is. Daarna vertrekt hij samen met zijn vrouw Klarieke, die een opleiding tot pedagogisch hulpverlener volgde, en hun vijf kinderen, naar Oeganda. Want ook Klarieke is ,om’, ook zij ziet de toekomst van het gezin in Afrika.

Room gaat vanuit Oeganda vliegen naar onder meer gemeenschappen in Zuid-Soedan en wellicht Congo en Kenia. Verder wordt hij instructeur voor andere MAF-vliegers in Afrika op de Cessna 208 Caravan, een vliegtuig met dezelfde motor als de Pilatus PC7, het toestel van de luchtmacht dat hij zo goed kent. “Er zitten raakvlakken tussen de luchtmacht en MAF; onderweg zijn voor meer dan je eigenbelang bijvoorbeeld”, aldus Room. “Soms denk ik: waar beginnen we aan? Geen vast salaris meer, leven van giften van eenvriendenkring, een onzeker bestaan opbouwen in Afrika. Maar toch, dit is mijn weg, dit is mijn roeping. Ik ervaar het leven met Jezus als een avontuur –en dit is er een van.”

MAF richt zich op mensen die in afgelegen gebieden leven; met vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF deze mensen bereikbaar voor hulp en het evangelie. Meer dan 1.000 (hulp)organisaties kunnen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk doen. Elke 5 minuten stijgt ergens ter wereld een MAF vliegtuig op om te helpen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe maak ik de mooiste vliegtuigfoto's?

Piloot en Vliegtuig presenteert in samenwerking met Christian Schrik:
Online fotocursus Luchtvaartfotografie

Vrijdag 28 mei | Deelname is gratis