Nieuws

RED OAK  – Bombardier Business Aircraft heeft via haar vleugelfabriek in het Amerikaanse Red Oak (Texas)  de honderdste vleugelset voor de Global 7500 zakenjet in ontvangst ontvangen.

De fabrikant leverde op 29 maart van dit jaar de vijftigste Global 7500  af sinds de marktintroductie van de eerste zakenjet eind 2018. Dit leidde tot een enkele aflevering dat jaar. In 2019 werden veertien toestellen afgeleverd en in 2020 liep dat aantal op tot 35 (waarvan zestien in het laatste kwartaal).

De fabrikant ontving begin november 2018 uit handen van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA ) het typecertificaat voor de nieuwe Global 7500. In september 2018  werd de typegoedkeuring door de  Canadese luchtvaartautoriteiten verleend.

Kort nadien werd tijdens een ceremonie op 20 december 2018 de eerste Global 7500 zakenjet overhandigd aan launch customer Jetcraft and Stonebriar Commercial Finance.  Zij  verhuurden de zakenet tijdelijk aan Bombardier die er vervolgens in 2019 demonstratievluchten mee uit voerde.

In mei 2019 werd door de European Aviation Safety Agency (EASA) het typecertificaat uitgereikt .De GE Aviation Passport turbofans hebben sinds 18 december2018  al de zegen van de EASA.

Het toestel voor de ultra lange afstand stond tot  de zakenluchtvaartbeurs EBACE 2018 in Genève bekend als  Global 7000, maar  kreeg een nieuwe naam:  Global 7500. Die nieuwe naam sloot niet alleen beter aan bij de nieuwe Global 5500 en 6500, maar deed volgens de fabrikant ook recht aan de met 300 nm (555 km) naar boven bijgestelde vliegbereik .

Oorspronkelijk werd uitgegaan van  7.400 nm (13.700 km), maar dat bleek op basis van de testresultaten ‘te mager’ omdat het toestel met acht passagiers nu 7.700 nm (14.260 km) non stop kan overbruggen. Daarmee komt de Global 7500 ook verder dan de G650 ER van concurrent Gulfstream die met een zelfde aantal passagiers 7.500 nm (13.890 km) kan overbruggen.

Met vier  vliegende prototypes werd voorafgaand aan de certificaties meer dan 2.000 uur gevlogen. Met prototype FTV5  (Masterpiece) en FTV4 (bij Bombardier te boek staand als de “Architect”)   wilde de fabrikant de interieurkwaliteit testen. Ook werd  nagegaan of de beloofde snelle externe (internet)verbindingen konden worden waargemaakt.

Ondanks een  motorstoring bleef Bombardier uitgaan van een marktintroductie in de tweede helft van 2018. Aan de 7500 hangt een prijskaartje vanaf  73 miljoen dollar. De toestellen worden in het Canadese Dorval ingericht.

Volgens Bombardier is met de 49 eerder geleverde vliegtuigen niets mis, wat onder meer moet blijken uit een ‘dispatch reliability rate’ van  99,7%

3 reacties op “Bombardier kan beginnen aan honderste Global 7500

  1. […] het aanbod uitbreiden met een gemengde order voor achttien recent geintroduceerde Global 6500 en 7500 […]

  2. […] De binnenkort leverbare zakenjet kan met acht passagiers 7.700 nm (14.260 km) non stop overbruggen. […]

  3. […] Bombardier voert momenteel testvluchten uit met vier prototypes. Volgens de fabrikant is de vraag ernaar zo groot, dat de productie tot en met 2021 is uitverkocht. […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe maak ik de mooiste vliegtuigfoto's?

Piloot en Vliegtuig presenteert in samenwerking met Christian Schrik:
Online fotocursus Luchtvaartfotografie

Vrijdag 28 mei | Deelname is gratis