Nieuws

MOSKOU – Irkut heeft een van haar vijf MS-21-300 prototypes onderworpen aan betrouwbaarheidstests bij zeer lage temperaturen. Daarvoor was een team van 38 Irkut medewerkers afgereisd naar het noordwesten van de Sovjet Unie omdat daar de grootste kans op natuurlijke ijsvorming aanwezig was.

In Archangelsk werd zowel op de grond als in de lucht gekeken naar de (on)gevoeligheid voor natuurlijke ijsvorming bij een Pratt & Whitney PW1400G aangedreven testexemplaar. Met het oog daarop werden onder meer veertien testvluchten van drie tot vijf uur boven de kust van de Witte Zee, de Pechora-baai van de Barentszzee, ten zuiden van Nova Zembla, en in de regio van de subpolaire Oeral.

Tijdens deze vluchten werd bewust naar wolken gezocht die tot ijsafzetting zouden leiden. Met behulp van speciale instrumenten werd vervolgensde ijsvorming op het oppervlak van het vliegtuig gemeten. Bij het bereiken van de vereiste ijsdikte werd het gedrag van het toestel gecontroleerd. De dikte van de ijslaag nam toe van vlucht tot vlucht. Naast de stabiliteit en bestuurbaarheid, werd de werking van de anti-icing systemen van het toestel getest.

Uit de tests kwam naar voren dat de MC-21-300 8 cm volledig voldoet aan de Russische en Europese luchtvaartnormen: volgens de certificeringsregels moeten de ontwerpprestaties worden gehandhaafd met een ijslaag van 7,6 cm. Deze ijslaag leidde bij het testtoestel bij een dikte van 8 cm nog niet tot verslechtering van de vliegeigenschappen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.