Nieuws

WICHITA – Cessna voert momenteel met een van de drie vliegende prototypes van de C408 SkyCourier proeven uit waarbij onder meer de effecten van natuurlijke ijsvorming worden onderzocht.

Volgens de fabrikant ligt het certificatietraject op schema en zijn onder meer de Pratt & Whitney Canada PT6A-65SC turbopropmotoren al door de Canadese autoriteiten goedgekeurd. Ook is inmiddels gebleken dat de toestellen bestand zijn tegen vogelaanvaringen. Daarnaast zijn alle ‘uithoeken’ tijdens vluchten onderzocht: van extreem langzaam tot uitermate snel onder verschillende hoeken.

Gelijktijdig wordt begonnen met het opbouwen en inrichten van een assemblage lijn waarbij tevens sprake is van het maken van speciale voor de productie benodigde gereedschappan.

Cessna voert momenteel met drie prototypes testvluchten uit waarbij het eerste toestel op 17 mei 2020 een eerste 2:15 uur durende vlucht voltooide die probleemloos verliep.

Op 11 augustus 2020 volgde P1. Dat toestel tekende tijdens een 1:35 uur durende vlucht een hoogte op van 14.200 ft (4.023 m) waarbij een snelheid werd bereikt van 210 kts (389 km/h).

Het derde toestel (P) vliegt sinds 28 september 2020 en bereikte tijdens de eerste bijna 1,5 uur een snelheid van 210 kts (388 km/h) op FL150 (4.572 m).

P1 was het eerste productie conforme toestel dat ingericht is als vrachtvliegtuig. P2 daarentegen is ingericht als passagiersvliegtuig.

Het nieuwe multifunctionele toestel kan in vrachtuitvoering drie LD3 containers meenemen, Gesproken wordt over een nuttige vrachtlading van 2.722 kg, terwijl de nuttige lading in de commuter variant 2.268 kg zal gaan bedragen. Deze passagiersvariant zal tot negentien personen kunnen vervoeren. Oorspronkelijk werd 2020 als jaar van introductie genoemd. Dat wordt nu twee jaar later.

De vierde schouderdekker zal net als P2 vliegend ingezet worden als productie conforme testexemplaren. Daarnaast zijn met drie andere toestellen sinds 2019 statische – en vermoeidheidstests uitgevoerd.

Voor de aandrijving zijn twee elk 1.100 pk sterke Pratt & Whitney Canada PT6A-65B geselecteerd die vierbladige aluminium MacCauly Blackmac propellers met elke een diameter van 2,79 m (met reverse) aandrijven. De turboprop had voorafgaand aan de eerste vlucht al 150 uur op een proefstand gedraaid. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA keurde begin september 2020de speciaal voor de SkyCourier ontwikkelde vierbladige aluminium MacCauly C779 Blackmac propeller goed voor gebruik.

Launching customer FedEx Express kan de eerste van vijftig bestelde Cessna C408 SkyCouriers pas in 2022 in gebruik nemen. De pakketvervoerder nam in 2017 tevens opties op nog eens vijftig turboprops van dit type.


Er wordt momenteel getest met drie prototypes.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is EfJ0LAUXsAY8X4n.jpg

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur