Nieuws

Tweede KLC E195-E2 geland op Schiphol

8
PH-NXB Embraer E195-E2 - KLM Cityhopper

SCHIPHOL – De tweede voor KLM Cityhopper bestemde Embraer E195-E2 is zondagmiddag gearriveerd in Nederland. Het toestel, de PH-NXB, verliet zaterdag (27 februari) het Braziliaanse Recife verlaten en landde na een tussenstop op Tenerife op Schiphol .

PH-NXB Embraer E195-E2 – KLM Cityhopper/Foto Berend Jan Floor aironline.nl

Het eerste toestel, de PH-NXA, arriveerde donderdag (25 februari) in Nederland. Dat toestel vertrok bij de Embaer fabriek in Sao Jose dos Campos en maakte tijdens de ferry vlucht naar Nederland ook tussenstops in Recife en op Tenerife

KLM Cityhopper (KLC) nam dinsdag (23 februari) tijdens een ceremonie de eerste van 25 E195-E2 verkeersvliegtuigen in ontvangst. Tijdens de ceremonie werd bekend dat KLC vier van de elf koopopties verzilverd heeft. KLC gaat de vliegtuigen via Aircastle (15) en ICBC Aviation Leasing (10) opereren onder zogenoemde operationele leasecontracten.

Maandag (1maart) nam KLC het nieuwe vliegtuigtype in gebruik, met een retourvlucht naar Warscha onder vluchtnummer KL1363.

.

De tekst gaat verder onder de video’s en foto’s.

Embraer produceerde over het toestel een speciale video,

De vliegtuigen gaan plaats bieden aan 132 passagiers (waarvan twintig in Business Class, acht in Economy Comfort en 104 in Economy ) en worden ingericht met de nieuwe Recaro stoelen. Deze stoelen zijn ergonomisch en zorgen voor meer beenruimte. Ze zijn lichter dan de huidige stoelen wat weer gunstig is voor het brandstofverbruik en de daarmee verminderde CO2-uitstoot. De rugleuning en hoofdsteun van de Businessclass stoelen zijn verstelbaar. Ook krijgen alle stoelen een usb-aansluiting en er komt wifi aan boord. De Recaro stoel wordt al gebruikt in de nieuwste 737-toestellen van KLM.

De cabine krijgt daarnaast sfeerverlichting en nieuw vormgegeven bagagebakken waardoor er meer handbagage mee aan boord kan.

Door op dit nieuwe toestel ook een derde Cabin Attendant aan boord te introduceren, verwacht KLM een optimale klantbeleving te kunnen bieden aan haar klanten.

De order was al aangekondigd tijdens de Paris Air Show 2019 , maar toen werd nog gesproken over vijftien vaste bestellingen en het vastleggen van twintig kooprechten.

8 reacties op “Tweede KLC E195-E2 geland op Schiphol

  1. Raymond schreef:

    Ben benieuwd

  2. Ronald schreef:

    @Dennis
    De E2 heeft 3 klasse. Eerste 8 rijen luxe seats met goede beenruimte. Dan aantal rijen met economie seats met beenruimte en na de overwing escape economie seats met normale beenruimte waar ik met 1.92 goed kan zitten.
    De overhead vind zijn groter dan van de 190. Dus meer ruimte.
    En de stoelen zijn dezelfde als in de nieuwe 737’s.

  3. Dennis schreef:

    @Ronald
    Het is in grote lijnen een verlengde E190. Een toestel met iele stoelen en best smal en krap. Nu dus met 2cm minder ruimte per stoel. Had liever een keus voor comfort en ruimte gezien. Als je ook met bijvoorbeeld een a220 hebt gevlogen begrijp ik niet de keuze voor de E195-2. De kwaliteit is niet vergelijkbaar.

  4. Jean Edouard schreef:

    Les 25 E195 vont remplacer quels avions. Parce que les E190 et les E175 sont très récents

  5. Ronald schreef:

    @Dennis.
    U bent een kenner. Zeker al mee gevlogen?
    Apart want hij staat pas sinds vrijdag in de hangar. Toch knap dat u dan al vanaf een plaatje kan zien dat het heel krap zit.

  6. Dennis schreef:

    Ik las dat de Seat pitch 29 inch is. Super krap dus. Zelfs Ryanair gebruikt een Seat pitch van 30 inch. Hand bagage zal dus ook maar weinig ruimte voor zijn. Gangpad ook krap zo te zien, net als het toilet door de smalle romp.

  7. Ruud Vos schreef:

    Operationele leasing wil eigenlijk alleen maar zeggen dat de vliegtuigen voor een vast bedrag per maand worden gehuurd. Daarbij blijft dus de verhuurder eigenaar van de vliegtuigen. Mogelijk dat er bij KLM sprake is van een sale-leaseback constructie: KLM koopt, betaalt en verkoopt de toestellen door naar een leasemaatschappij om ze vervolgens terug te huren. Ik zal dit navragen.

  8. Raymond schreef:

    Kan mij iemand uitleggen wat de constructie is. Koopt KLM de toestellen of leasen ze die. Ik lees steeds dat KLM de toestellen gekocht heeft maar ook dat ze vervolgens onder een operationele leasing gaan. Wie is dan de eigenaar van de vliegtuigen?