Nieuws

TEL AVIV – Het Israëlische ministerie van defensie gaat Lockheed Martin Sikorsky CH-53K Yas’ur (‘Stormvogel’) transporthelikopters bestellen. Het besluit werd genomen na uitvoerige tests met zowel de CH-53K als de CH-47K Chinook en CV-22 Osprey en volgde kort na de acceptatie van de eerste KC-46 tankvliegtuigen door het land.

De zware transporthelikopters gaan bij de Israëlische luchtmacht 22 oudere CH-53D Yas’ur varianten vervangen waarmee al sinds het eind van de jaren zestig bij twee squadrons wordt gevlogen.

King Stallions zijn in staat een externe lading van 16.300kg te vervoeren over een afstand van 110 nm (204 km) bij een kruissnelheid van 200 kts (370 km/h). Die capaciteit is bijna het drievoudige van de huidige CH-53E Super Stallion. De CH-53K heeft een startgewicht van 39.900 kg en wordt aangedreven door drie General Electric GE38-1B motoren die op hun beurt composiet rotorbladen in beweging zetten. De romp is eveneens uit composietmaterialen opgetrokken terwijl in de cockpit een  Rockwell Collins avionica is ingebouwd. De besturing vindt plaats via fly-by-wire.

Sikorsky droeg de eerste CH-53K in september 2018 over aan het U.S Marine Corps waar het 142 verouderde CH-53E transporthelikopters gaat vervangen waarmee sinds 1981 gevlogen wordt.

Het Duitse ministerie van defensie stopte in september 2020 het Schwerer Transporthubschrauber (STH) programma. Als reden werd de enorme kostoverschrijding genoemd die met het bestellen van nieuwe CH-47 Chinooks of Sikorsky CH-53K King Stallion gepaard zou gaan.