Nieuws

DEN HAAG – Het ongeval met de Aerospool Dynamic WT9 PH-4E7 waarbij op 13 februari 2021 de 75 jarige piloot om het leven kwam, was het gevolg van controleverlies na het opengaan van de cockpitkap. Dat schrijft de Onderzoeksraad Voor Veiligheid in haar eindrapportage.

Volgens de OVV is het “zeer waarschijnlijk dat de canopy niet goed was gesloten voordat het vliegtuig opsteeg. In het verleden is het, bij het type Aerospool Dynamic WT9, vaker voorgekomen dat de canopy tijdens de vlucht is opengegaan. De fabrikant heeft hiervoor in 2008 een mandatory service bulletin gepubliceerd waarin een wijziging van het vlieghandboek werd voorgeschreven. Deze ging over de noodprocedures die de piloot moest volgen in geval van onbedoelde opening van de canopy tijdens verschillende vluchtfasen. Ook heeft de fabrikant in 2019 aanbevolen een vernieuwde canopyvergrendeling met veiligheidshaak en sensor te installeren om te voorkomen dat de canopy onbedoeld opent.”

De van Vliegveld Drachten (EHDR) afkomstige Aerospool WT-9 Dynamic verongelukte die dag bij het Groningse. Kornhorn. Het toestel, de in 2009 gebouwde PH-4E7, was eigendom van de Vliegclub Fryslân. Het werd bij de crash volledig vernield waarna het deels uitbrandde. Op beelden van de ongevalsplek was te zien dat het toestel kort voor de crash een boom raakte.

Volgens de OVV was de vliegclub niet op de hoogte van dit mandatory service bulletin. De raad doet in het verlengde hiervan de volgende aanbevelingen.

Aan de fabrikant Aerospool:
1. Om de installatie van de canopyvergrendeling met veiligheidshaak en sensor verplicht te stellen voor alle Dynamic WT9-vliegtuigen.

Aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat:
2. Maak organisaties die betrokken zijn bij het vliegen met micro light aircraft, houders
en piloten van micro light aircraft ervan bewust dat zij grotendeels zelf verantwoordelijk
zijn voor de veiligheid van het vliegen met micro light aircraft en dat dit vraagt om
naleving van de regelgeving en een actieve invulling van deze verantwoordelijkheid.

Foto’s Vliegclub Fryslân

1 reactie op “Opengaan canopy aanleiding dodelijk ongeval

  1. Jan Oldenburger schreef:

    Was de modificatie bekend bij het ministerie.
    Zo nee, hoe is dat mogelijk (onachtzaamheid?)
    Zo ja, waarom is het luchtwaardigheidsbewijs niet tijdelijk ingetrokken, tot dat
    de modificatie was uitgevoerd,
    Hoe zo, de club wist niets van de mandatory service bulletin. Is dat onderzocht?
    Verder staan er waarheden als een koe in het rapport.
    De aanbevelingen kun je op een morgentje onder een kopje koffie
    bedenken. Hoeft geen 2 jaar te duren, lijkt me.