Nieuws

BERN – Het ongeval waarbij op 4 augustus 2018 de Ju-52 HB-HOT van Ju-Air verongelukte was te wijten aan vliegerfouten. Dat concludeert de Zwitserse Sicherheitsuntersuchungsstelle (Sust) in haar eindrapport.

Het toestel sloeg die dag op een hoogte van 2.450 m tijdens een rondvlucht te pletter in de Alpen waarbij de twintig inzittenden om het leven kwamen. Het in 1939 gebouwde toestel had op dat moment 10.187 uur gevlogen.

Volgens de onderzoekers van Sust was sprake van een uitermate riskante keuze van de zeer ervaren piloten om het toestel op geringe hoogte en met lage snelheid een dal binnen te vliegen. Toen vervolgens turbulentie op trad, verloor de bemanning de controle over het vliegtuig.

Volgens Sust maakten piloten van Ju-Air zich vaker schuldig aan dergelijke gevaarlijke, risicovolle vluchten waarbij de regels voor een veilige vluchtuitvoering niet werden nageleefd wat in november 2018 al leidde tot een vliegverbod. Ook werden technische onvolkomenheden bij het verongelukte toestel vastgesteld, maar deze droegen volgens de onderzoekers uiteindelijk niet bij aan het ontstaan van de crash.

De Zwitserse historische luchtvaartmaatschappij Ju-Air wil in 2023 weer rondvluchten aan gaan bieden en heeft toegezegd nauwkeuriger te letten op de selectie, opleiding en controle van piloten. De resterende Junkers zijn inmiddels tot technische nieuwsstaat gerenoveerd.

Foto via Aviation Safety Network (ASN)