Nieuws

KEULEN – De Boeing 737 MAX 8 en Max 9 mogen zich vandaag (27 januari) weer boven Europees luchtruim bevinden. Een aparte certificatie voor de voor Ryanair bestemde 737 MAX 200 volgt zo spoedig mogelijk. Dit is woensdag (27 januari) door de European Union Aviation Safety Agency (EASA) meegedeeld.

Ook de Britse Civil Aviation Authority gaf vandaag groen licht en volgde daarmee de aanbeveling van de EASA.

De Return To Service (RTS) mededeling volgde kort nadat de Canadese luchtvaartautoriteit Transport Canada de vliegtuigen 20 januari 2021 om 23:59 weer boven Canadees luchtruim toestaat

Op 18 november 2020 hief de Amerikaanse Federal Aviation het vliegverbod voor de 737 MAX 8 en MAX 9 op, gevolgd door de Braziliaanse luchtvaartautoriteit ANAC op 25 november.

Voor Boeing was deze Airworthiness Directive van de FAA een belangrijke mijlpaal nadat de volledige 737 luchtvloot op dat moment op de kop af 617 dagen aan de grond had gestaan. Daarbij ging het om 450 nieuw gebouwde vliegtuigen en 387 inmiddels geleverde MAX 8 en MAX 9 varianten aan 56 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd.

De FAA verlande echter wel van Boeing dat de fabrikant nog diverse aanpassingen doorvoert. Daarnaast moeten piloten getraind en worden moeten de luchtvaartmaatschappijen eerst achterstallig onderhoud aan de vliegtuigen uitvoeren. De fabrikant heeft met het oog daarop een speciale task force in het leven geroepen die 24/7 paraat staat om bij te springen waar nodig. Gerekend wordt op een afleveringsproces van ongeveer twee weken voor de nieuwe, opgeslagen vliegtuigen,

European Union Aviation Safety Agency
Ook de European Union Aviation Safety Agency (EASA) was optimistisch. Van hen zou de Boeing 737 MAX aan het begin van 2021 weer de lucht in mogen. De EASA deed deze uitspraak op 16 oktober 2020 bij monde van directeur Patrick Ky. Volgens hem heeft het toestel na de nodige aanpassingen een hoog genoeg veiligheidsniveau nu een tweede MCAS Angle ofA ttack (AoA) sensor is ingebouwd. De EASA baseerde dit advies mede mede op de in september 2020 uitgevoerde testvluchten met een MAX prototype in Canada. Een derde door de EASA aanbevolen ‘synthetische’ AoA sensor in de neus van het vliegtuigen, zal door Boeing vanaf 2022 standaard in de 737 MAX 10 worden ingebouwd.

Boeing voerde naar eigen zeggen in de achterliggende twintig maanden tijdens 1.350 vluchten ruim 4.400 testuren uit met een aangepaste 737 MAX

De wereldwijde MAX vloot staat sinds maart 2019 aan de grond na twee fatale ongelukken met vliegtuigen van Lion Air en Ethiopian Airlines waarbij het MCAS als hoofdoorzaak werd aangewezen.

1 reactie op “Europees en Brits groen licht voor rentree Boeing 737 MAX

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Nu maar hopen dat het publiek nog vertrouwen in de B 737 MAX heeft, waarvan sprake was dat het een andere naam zou krijgen, en nog met dit toestel wil vliegen. Een imago schade is niet eenvoudig te herstellen. Haast voor de herintroductie is er nu niet bij er staan genoeg vliegtuigen aan de kant, laat men die eerst weer vliegklaar maken en inzetten alvorens weer met de Max te gaan vliegen. Het blazoen van Boeing is door een en ander ook niet beter op geworden. Er hoeft maar iets te gebeuren en de MAX is dan rijp voor een museum en niet meer voor passagiersvervoer geschikt. Ik wens dit toestel hoe dan ook een hernieuwde veilige vlucht en toekomst toe…!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lezersonderzoek

 

Geef uw mening over Piloot en Vliegtuig
en maak kans op een dashcam!