
WEST PALM BEACH – Sikorsky en Boeing hebben in het kader van het Amerikaanse Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA) programma de Defiant X aangekondigd. Het concept volgt in grote lijnen de SB>1 Defiant waarmee momenteel een testprogramma wordt afgewerkt.
De grotere Defiant X verschilt van de SB>1 door onder meer afgedekte motoruitlaten om de infrarood signatuur zo klein mogelijk te houden. Ook werden de staartsectie (nu V-vormig) en het landingsgestel (nu met extra staartwiel) aangepast. Volgens beide fabrikanten zal de bewapende helikopter een dubbele snelheid en dito vliegbereik krijgen dan de UH-60 Black Hawk die te boek staat voor een snelheid van 150 kts (278 km/h) en een vliegbereik van 600 nm (1.111 km).
De Defiant X zal tot twaalf gewapende militairen kunnen vervoeren of 1.800 kg vracht meenemen,
SB>1 Defiant demonstrator
\De SB>1 Defiant demonstrator vloog medio 2020 voor het eerst sneller dan 211 kts ( 391km/h) gevlogen. Tijdens deze horizontale vlucht werd ongeveer twee derde van het beschikbare motorvermogen gebruikt.
Eind 2020 moest de Defiant al een snelheid bereikt hebben van 230 kts (425 km/h). Die snelheid (232 kts-430 km/h) werd op 12 oktober 2020 al aangetikt tijdens een lichte duikvlucht.
Met de SB> 1 is tot op heden tijdens 31 ‘missies’ in totaal 26 uur gevlogen.
Tekst gaat verder onder de video/foto’s
De helikopter voltooide op 21 maart 2019 voor het eerst een korte vlucht.
Beide fabrikanten kondigden in maart 2013 aan gezamenlijk een zogenoemde Joint Multi-Role (JMR) Technology Demonstrator (TD) helikopter voor de Amerikaanse U.S. Army te gaan bouwen.
Het demonstratiemodel moet een antwoord geven op de toekomstige vraag van de U.S Army in het kader van het Future Vertical Lift (FVL) programma. Dit FVL programma zal leiden tot de komst van een nieuwe generatie transport- en aanvalshelikopters. Inmiddels is Bell hier een concurrent met de V280 Valor.
De SB>1 borduurde voor op het X2 concept van Sikorsky en zal worden voorzien van coaxiale hoofdrotorbladen en een pusher propeller.