Nieuws

MOSES LAKE – De bij het Amerikaanse luchtvaarttest- en ontwikkelbedrijf AeroTEC uitgedachte elektromotor aangedreven Cessna C208B eCaravan is teruggebracht in zijn oorspronkelijke staat.

De in 2002 gebouwde C208B Grand Caravan wordt momenteel door Aerotec via een bemiddelaar te koop aangeboden voor US$1.499.000. Het toestel heeft slechts 1.068 uur gevlogen en heeft nu weer een 675 pk sterke P&W PT6-114A turboprop voor het brandschot waarmee na de laatste inspectie maar vijftig uur is gevlogen. Ook in de onderzoeksapparatuur vervangen door een zakeninterieur met twee mahoniehouten klaptafels en airconditioning.

Elektrificatie
Aerotec voorzag de Caravan in 2019 van een 750 pk sterke magniX 500elektromotor waarmee op 28 mei 2020 een eerste dertig minuten durende vlucht werd uitgevoerd. Daarbij werd een vlieghoogte opgetekend van 2.500 ft AG (763 m), corresponderend met 3.800 ft (1.158 m) boven zeeniveau. Nadien volgden nog meerdere geslaagde testvluchten waarmee de deugedelijkheid van het concept kon worden bewezen,

Certificatie
De Amerikaanse elektromotor fabrikant magniX Aero maakt daarom momenteel in samenwerking met Sydney Seaplanes en Dante Aeronautical werk van een Australisch aanvullend typecertificaat voor de C208B. Gemikt wordt op een Civil Aviation Safety Authority (CASA) STC in 2023.

magniX Aero sloot al eerder een overeenkomst met de Amerikaans-Canadese regionale luchtvaartmaatschappij Harbor Air om haar 34 vliegtuigen tellende drijvervloot uit te rusten met magniX 500 elektromotoren.

‘Middle Mile’
De ontwikkelingen worden uitgevoerd met het oog op het zogenoemde ‘Middle Mile’ segment met een triplengte maximaal 1.000 nm (1.853 km). Dat segment is in Amerika verantwoordelijk voor ongeveer twaalf procent van de totale CO2 luchtvaartuitstoot (en 4,9 procent wereldwijd). Volgens de initiatiefnemers vliegen wereldwijd 2.600 Cessna Caravans die zich voor ombouw lenen.

Foto’s: magniX

Lezersonderzoek

 

Geef uw mening over Piloot en Vliegtuig
en maak kans op een dashcam!