Nieuws

WASHINGTON – De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een zogenoemde Airworthiness Directive (AD) uitgevaardigd waardoor 5.400 Pipers van het type uit de PA-28 en PA-32 reeks gecontroleerd moeten worden.

De maatregel is een gevolg van een ongeluk in 2018 waarbij een elf jaar oude Piper Arrow met 7.600 opgetekende vlieguren tijden een trainingsvlucht een vleugel verloor. Dit ongeval kostte het leven van een examinator en een student.

Het ongeval bleek na analyse te zijn veroorzaakt door metaalmoeheid in de geschroefde verbinding tussen de onderste vleugelligger en de vleugelbox.

Volgens de FAA geldt de maatregel voor onder meer voor vliegtuigtypes lopend van de PA-28-151 Warrior tot en met de PA-32RT Saratoga die meer dan 5.000 uur gevlogen hebben waarbij de intervallen tussen de 100-uursinspecties een indicatie vormen voor de mate van gebruik.

Worden als gevolg van deze AD (haar)scheurtjes ontdekt, dan moet het vliegtuig ter plekke worden gerepareerd.

In december 2020 vaardigde de FAA een AD uit om bij 11.476 PA-28 en PA-32 varianten binnen twaalf maanden of honderd vlieguren de vleugelliggers te inspecteren op corrosie.