
ABBOTSFORD –De Canadese Conair Group heeft de elf voorheen bij Flybe vliegende Q400 turboprops gekocht. De vliegtuigen zullen worden omgebouwd tot blusvliegtuig.
De Conair Group kocht de afgelopen twee jaar naar eigen zeggen zes nieuwe en dertien gebruikte Q400s voor ombouw tot blusvliegtuig. Inmiddels vliegen vier van de zes in juli 2019 nieuw gekochte toestellen als Q400MR in Frankrijk, terwijl Conair nog wacht op de afbouw van vier varianten van dit type. De eerste Q400 Air Tanker (AT) heeft inmiddels haar ‘vuurdoop’ gehad in Queensland (Australië).
Sécurité Civile
De Flying Colours Corp heeft in opdracht van de Conair Group inmiddels vier van de zes nieuwe Q400 tuboprops omgebouwd tot multirole (MR) variant die meerdere missies kan uitvoeren. Conair levert deze vliegtuigen vervolgens door aan de Franse Sécurité Civile die in 2022 afscheid wil hebben genomen sterk verouderde Grumman S-2 Turbo Fire Cat blusvliegtuigen.
De voor Frankrijk bestemde Q400s krijgen een standaard interieur met 64 stoelen, maar kunnen daarnaast ook als medevac worden ingericht met plek voor zes brancards en de nodige medische apparatuur. Een gecombineerde variant zal vracht en tot negentien passagiers kunnen vervoeren terwijl de vrachtversie negen ton vracht kan verplaatsen.
De Q400MRs krijgen worden uitgerust met de laatste versie van het Retardant Delivery System waarmee vloeistof boven brandhaarden kan worden gedropt. Ook wordt een AN Enhanced Flight Vision System aangebracht met infrarood camera. In blusuitvoering kan het toestel tot 10.000 liter vloeistof en vuur vertragende middelen vervoeren bij een kruissnelheid van 370 kts (685 km/h) die vervolgens bij een snelheid van 125 kts (232 km/h) wordt gedropt.
Alle vliegtuigen krijgen een aangepast Inmarsat Cobham Aviator 700 systeem waarbij via het Inmarsat satellietnetwerk onderling gecommuniceerd kan worden.