Nieuws

Update: Derde A380-800 bijna ontmanteld

KNOCK  –  Nadat bij het Franse  vliegtuigonderhoud- en recyclebedrijf Tarmac Aerosave  ‘de hand was geslagen’ een twee A380’s, is in het Ierse   Knock  MSN040, een ruim elf jaar oude A380-800 die voorheen  F-HPJB bij Air France vloog, al grotendeels ontmanteld. Het bij de Dr. Peters Group gehuurde toestel werd op 20 februari 2020 overgevlogen naar Ireland West Airport.

Foto’s: © Eiritrade Aviation

Tarmac Aerosave
Tarmac Aerosave ontmantelde op  L’aérodrome Tarbes-Lourdes-Pyrénées al  MSN003 en MSN005, en staat op het punt een derde Airbus A380 ontmantelen: MSN010.  Dit in 2007 gebouwde vliegtuig werd na afloop van het leasecontract door Singaporte Airlines teruggeven aan de Duitse Dr. Peters Group en zal daarmee de vierde A380-800 worden die wordt gerecycled.

Ontmanteling
De  ontmanteling van de  eerste Airbus A380-800 (MSN003) werd al eind november 2019 voltooid.  Daarbij bleek dat tot negentig procent van alle gebruikte materialen kon worden gerecycled. Met de werkzaamheden werd in januari 2019 een begin gemaakt. Niet lang daarna resteerden van MSN005 ook alleen nog bruikbare onderdelen.

Beide A380’s waren eveens afkomstig van SIA  die de  vliegtuigen voor een periode van tien jaar had gehuurd bij de Duitse leasemaatschappij Dr. Peters Group. Die slaagde er vervolgens na beëindiging van het leasecontract niet in de toestellen opnieuw onder te brengen na gesprekken met British Airways, het Portugese Hi Fly en Iran Air.

Dr. Peters  besloot daarop de  vliegtuigen te laten ontmantelen en nam vervolgens VAS Aero Services in de arm  om componenten uit beide superjumbo’s   te gaan verkopen. Dat zou naar verwachting ongeveer 45 miljoen dollar op gaan leveren omdat veel A380 gebruikers op zoek zijn naar dergelijke componenten. Dit  Amerikaanse bedrijf zal ook zorgen dragen voor de verkoop van componenten afkomstig van MSN010

Ook werd besloten het tot maart 2019 lopende leasecontract met Rolls-Royce niet open te breken omdat deze motoren maandelijks 480.000 dollar kunnen opleveren als vervangingsmotor voor A380s in (motor)onderhoud. De motoren worden uiteindelijk in 2020 wel verkocht. De motoren van MSN010 blijven eigendom van de Dr. Peters Group.

Volgens de Dr. Peters Group kan op deze manier tot tachtig miljoen dollar per ontmanteld vliegtuig kunnen worden verdiend.

Twee andere teruggeven door SIA  A380s zouden worden  ondergebracht bij  het Portugese Hi Fly die er daadwerkelijk een afnam.

Dit door Hi Fly gehuurde toestel werd midden december  na afloop van het leasecontract teruggegeven aan Doric, dat eveneens tot de Dr. Peters Group behoort.

Foto’s: © Tarmac Aerosave.